TØRKET SOPP FRA I HØST

Jeg ligger her og drømmer meg bort.  Formen er ikke noe snill med meg nå om dagen igjen. Jeg aner rett og slett ikke om det er en depresjon som sitter godt, om det er medisinene jeg tar , eller om det er noe annet som feiler meg.  Orker ikke stort annet enn noen få runder på strikketøyet, og lage noe mat.

I går stekte jeg et rådyrlår. Måtte bruke det jeg fant i huset siden mannen er av gårde mye av dagene og jeg er hjemme uten bil. Men det gikk veldig fint.

Siden det var vilt til middag fant jeg frem et par glass med tørket sopp.  Steinsopp og Smørsopp. Smørsoppen hadde jeg ikke så mye av, så jeg tok den lille resten som var igjen og fylte på med Steinsopp. 

Lot det ligge i bløt i vann , mens rådyrlåret sto i ovnen. Her er de ferdig oppblødt og klare til steiking. 

 

Steinsoppen er virkelig god. Egentlig aller best som sprøstekt med salt og pepper på. Jeg stekte soppene godt i panna nå også. Men i går ble de blandet sammen med løk, hvitløk, gulrot og en brokkolistilk i biter, som hadde fått steke sammen med kjøttet inne i ovnen.

Jeg laget en saus/stuing av det mens rådyrlåret sto og hvilte seg lenge og vel, etter at kjernetemperaturen var nådd.

Det luktet herlig av både kjøtt og sopp i huset. Mannen kalte det restaurant-mat😍😍 God han da❤. Og om jeg skal si det selv, ble det faktisk veldig godt.

 

Nå begynner det å minke godt på sopplageret mitt. Jeg gleder meg til å plukke masse utover sommeren og høsten. Det blir min 2. sesong som soppgal 😎 

Trykk her for å lese innlegg om Steinsopp og tørking 😃 Bli med på galskapen…hehe. 

Ha en fin kveld😚

#steinsopp #tørketsopp #soppgal #sopp

 

3 kommentarer
    1. den middagen såg virkelig deilige ut ja :=) tørket sopp er gull å ha ,jeg hadde så mye att jeg lagde soppmel av alt,da tok det mindre plass :=) får jo ikke stekt sopp da,men har det i sausen og smaken blir god da også

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg