DETTE ER JEG VELDIG STOLT AV

Jeg har vært litt av en virvelvind i dag. Har stort sett holdt på med noe hele tiden. Men nå har jeg landa trygt og godt i stolen på terrassen.  Herlig temperatur her ennå😁 Har fortsatt bare sommerkjolen på. Middagen er ferdig laget og spist. Og Dino og mannen reiste avgårde for å gå en tur på skauen med en han kjenner. Skulle se om Dino finner noe harelukt😊 Jeg skal bare kose meg resten av kvelden i stillheten😊

Men over til det jeg er veldig stolt av da. Jeg var nemlig på en liten sopptur innpå skauen i går. Mannen og Dino sovna i bilen, så jeg kunne rusle rundt med soppnett, kniv,sopp-bok og briller på et nytt sted. Det var spennende.  Og gjett hva jeg fant??? Jo …. Jeg fant steinsopp!! Det er vist veldig populært har jeg skjønt.

Og se her hva jeg har gjort med den. Jeg har tørka den i tynne skiver i natt. 50 °C med varmluft i stekeovnen, og ei sleiv satt i døråpningen, så den ble stående på gløtt. Så var det bare å koke et av de fine glassene jeg har fått tak i. Da soppen var helt knusktørr, og avkjølt kunne jeg legge den forsiktig over i det varme glasset. Og der kan den vistnok holde seg et par år. (Akkurat som om det kommer til å skje😉)

Mitt første glass med tørka steinsopp…Jippi!!  Den kan brukes til så mye. Kommer tilbake til det senere 😁

Her er steinsopp-fangsten min. Det var ikke mer enn 4 stk.  Men de var i alle aldre. De helt unge har hvitt rørlag under hatten. Så blir de gule, før de etter bare få dager er pensjonister og rørlaget har en nærmest grønn farge. 

De 3 yngste var faste og fine i rørlaget. Der fikk det sitte på.  Den eldste var blitt temmelig slapp i fisken… eller rørlaget altså. Så det ble fjernet. Ingen problem å få av. Den som ligger med hatten opp øverst i bildet er en kremle. Den snek seg bare med på bilde😊 

Her er et par bilder til av steinsoppen.

Her syns det hvite maskenettet godt øverst på stilken. Og den lyse kanten ytterst på hatten som også kan være et lite kjennetegn. Selv om tydeligvis ikke alle har den. 

Les mer om den her:

Jeg har ennå ikke smakt på den, men gleder meg til jeg skal det. 

I dag har vi spist en soppblanding med de andre soppene jeg fant i går. De ble liggende i kjøleskapet klare til dagens middag. Det kan jeg fortelle om i morgen. Godt var det!

Nå skal jeg kose meg med å lese blogger ei stund, mens jeg er alene hjemme😊  Men først vil jeg gjerne si tusen takk til kjerringtanker som anbefalte bloggen min til dere i dag.  Ble helt rørt jeg😶. Jeg vil veldig gjerne anbefale dere og lese hennes blogg også. Der er det flust med artige historier. Du får deg garantert en god latter av hennes morsomme innlegg. Men hun kan også være alvorlig.

Ha en fin søndagskveld 😙

 

#sopp #steinsopp #tørketsopp #sopptur

6 kommentarer
    1. Herlig, blitt skikkelig flink med sopp du. Moro. Og så kommer man seg ut i skogen. Tørka sopp og greier. Avansert 🙂 Det har jeg aldri laget. Så artig med sånn blogg 3 🙂

    2. Jeg er vist blitt helt hekta jeg. Og det gjør absolutt ingenting. Det er så spennende og deilig å være ute i skogen og lete etter soppene. Lærer noe nytt hver dag, og det kan se ut som det gir mer energi også😁

    3. stekt steinsopp kan en helt fint bruke der du tidligere ville brukt bacon :=) skikkelig godt og ja dette er gull på glass, et år måtte en ut med 2000 kr kiloen for tørket steinsopp :=)så ja det er gull på glass dette

      1. Åjjj… Så mye! Ja da er det gull på glass.
        Takk for tips om å bruke den i stedet for bacon😃 Det var lurt! Jeg gleder meg til å smake på den.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg