OPPSKRIFT PÅ BRØD

Som regel blander jeg sammen det jeg har av mel i skapet. Og det må du gjerne gjøre også. Men i dag fant jeg ut at jeg skulle måle opp det jeg brukte, og dele med deg. Så har du en grunnoppskrift og bruke. Det blir 2 store brød.

Men du kan også lage rundstykker av deigen. Velg selv.

Her er oppskriften:

7 dl lunkent vann

6 ss olivenolje eller smeltet smør

1 ts salt – kan droppes

1 pk gjær

700 g hvetemel

400 g sammalt hvete grov

1 dl solsikkekjerner -kan droppes

Bland alt i kjøkkenmaskinen og la den gå med elteklo i 5 minutter, da er deigen klar til å stå en halv time til heving under et kjøkkenhånkle.

 

Da blir den seende sånn ut. Og du kan velte den ut på benken.

 

Elt deigen sammen med litt mer mel så den er grei å jobbe med, og form den til 2 brød.

Legg i former, og sett de på rist over varmt vann i oppvaskkummen. 

Legg over kjøkkenhåndkle og la de stå og etterheve ca 45-60 minutter.

Da ser de sånn ut.

 

Da skal de settes nederst i forvarmet ovn på 200°C.  Stek brødene i 35-45 minutter. Det kommer an på hver og en sin ovn. Ta de ut av formene og la de avkjøles på rist da de er ferdig stekte. 

For de som leste forrige innlegg. Ser dere hvilken form jeg har brukt?

Riktig… den her! 

Det gikk veldig bra😊 Du kan lese innlegget her:

BRUK-IKKE KAST

 

Ps.  Skal du lage rundstykker av deigen, trenger den ikke å etterleve så lenge. 30 minutter er nok. Og rundstykkene skal midt i ovnen på 225°C  i ca 15 -20 minutter etter hvor store du har laget de.😊

Ha en fin kveld😚

 

#brødbakst #brødoppskrift #hjemmebakst #brød #rundstykker

 

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg