BRUK-IKKE KAST

Jeg har muligens en litt stor samlemani på f.eks bokser med lokk. Men det er jammen mye annet som kan brukes mange ganger også. Jeg har funnet frem noen få ting som ikke bør kastes. Selvfølegelig kan man ikke gjemme på alt. Men ta vare på noe da😊

Jeg kjøpte kyllinglår til å sette rett i ovnen her en dag. De lå i denne formen.

Da jeg sto med den i hånda etter at maten var spist, begynte hode til fru Lurifaks og jobbe…. hmmm…. kan ikke kaste den. Masse muligheter å bruke den til. Brødform? Kanskje litt bred, men det gjør da ingenting. Det blir sikkert et bredt og godt brød😊. Eller den kan brukes til å steke kjøttpudding, lasagne,for ikke å snakke om sopp-grateng..hehe.. ( du kan lese om meg og soppen i tidligere innlegg ) ..eller andre gratenger. For ikke å snakke om hvor fin den er til å ha på grillen👍. Vel, det var nok idéer om den.

Så har vi syltetøyglass og andre glass med lokk da 😊

De er jo veldig kjekke å gjemme på for oss som lager hjemmelaget syltetøy.  Da får man aldri nok av dem. Men uansett jeg ha et stående ledig i skapet.  Det blir brukt til meljevning. For de som muligens ikke skulle vite hva det er, så er det altså en blanding med melk og mel som ristes godt til en jevning. Og da må du ha et lokk som sitter helt fast. Ellers har kjapt tapetsert kjøkkenet med nytt mønster. Been there, done that😣 Ja.. Da snakka jeg meg litt bort igjen, men altså.  Meljevningen brukes til å tykne saus,supper,gryter og lapskaus. Hell en tynn stråle mellom en sil mens du rører i gryta. Og vips har du så tykk saus eller lapskaus du vil ha. Et must på kjøkkenet.  Ellers er det mye småtteri man kan ha på glass. Små rester av mat, knapper..etc,etc.

Så har vi isboksen da.

I hvertfall kjekk til matrester som skal fryses. Men også kjekk til vannskål til hunden. Lurt å ha en liggende i bilen til den slags bruk. Så er den passe til nisteboks for 2 på tur. Eller bare til en, så får man plass til både brødskive og frukt👍

Og så har vi denne her. Det er en stor boks med hundemat.  Og se hva den ble til. 

Jeg fikk løs på den med hammer og spiker og slo hull i den. Så lakkerte jeg med spraylakk. Limte på pyntebånd og til slutt bare måtte jeg ha på litt “bling”. ( “blingen er kjøpt på wish, nesten gratis ) Så den gikk  fra å være en boks med hundemat til en fin lyslykt😊 Hipp hurra for gjenbruk!

Ha en fin dag, og se nøye på det du vil kaste neste gang. Kanskje kan det brukes til noe lurt 👍👍

 

#gjenbruk #brukogkastmentalitet #gjenbruksideer #ikkekast #lyslykt #diy

 

8 kommentarer
    1. De aluminiumsformene går i glass- og metalldunken her, så gjenbruk blir det jo. For noen andre, ikke meg. Men de får ikke alle syltetøyglassene mine..jeg har gjemt noen i boden. Kjekt å ha. Samme gjelder gamle saftflasker av glass..også beholdt i boden. 😁De flaskene har vært brukt om igjen veldig mange ganger til rips- og solbærsaft i den tiden buskene i hagen hadde mye bær og det var flere barn i huset. Jeg sitter her og teller år og har funnet ut at de glassflaskene er 25-30 år gamle! I dag er jo det meste på plastflasker. Jeg har også noen få gamle norgesglass i boden. Dem fikk jeg av en eldre kollega da jeg var ung. Hun er borte for lengst, og jeg er blitt den eldre.
      “Eksperter” ( på hva?) mener man ikke skal ha matrester i iskremboksene, fordi de er laget til å fryse is i. Jeg synes det er noe tull og bruker boksene som bare det. Gjort i årevis, de havner i plastavfallet når de sprekker. De kan umulig inneholde noe giftig siden is også er mat. ( Vel..en slags “mat” da..hehe)

      Den lysboksen av hundematboks var veldig fin og kreativ. Ser jo luksuriøs ut.

    2. Ja årene flyr! Du er flink til gjenbruk du også da😊 Jeg bruker isboksen jeg også. Egentlig så er vel det meste farlig hvis man skal høre på alt “ekspertene” kommer frem til. Man må nesten bare bruke hodet selv og velge ut hva man vil tro på og ikke😊
      Som du sier, is er jo “mat” det også. Det er vel det at den er frossen da kanskje😎

      Jeg ble fornøyd med hundematbokslykta ja😃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg