TESTET GARNFARGING

Jeg klarte ikke å vente skjønner du. Har fått noen timers søvn i natt. Og selv om hodet et vondt måtte jeg prøve på et eller annet med garnfarging. Jeg har jo ikke fått tak i hverken ufarga garn eller beisemiddel som jeg skulle hatt. ( et middel til å bruke på garnet for å gi sterkere farger og lenger holdbarhet) Men jeg googlet meg frem til en helt enkel måte, uten beisemiddel. Og jeg fant et gammelt, nesten hvitt nøste. Her er prosessen med å gjøre det om til hesper.

Måtte bruke det jeg fant til hjelpemiddel, og det ble tørkestativet. Phu… Det var en plundrejobb.

Så var det ut for å finne noe i full fart som kunne brukes til å lage fargesuppe. Googlet meg frem igjen. Bregner kunne brukes. Så nå er skråningen ved veien ribba for alt av bregner/ormegress. 

1 pose stappa full, veide 500 gr, og gikk i kjelen sammen med 4 liter vann. 

Dette skulle kokes minst 1 time. Etterhvert ble vannet seende sånn ut.

Etter ferdig koketid silte jeg av vannet og fikk ei gyselig fargesuppe. 

Den skulle gi en gulaktig farge. Før garnet ble lagt i kjelen måtte det knytes bommullstråd  rundt hespene på 4 plasser( for å holde hespene nogenlunde samlet) og bløtes i vann… ca 30-40 °C. 

Temperaturen på suppa måtte kjøles ned til samme temperatur.  Du må ha temperaturmåler når du holder på med dette.

Da var det klart til å legges i fargebad.

En ende av bommullstråden fra hvert nøste bandt jeg fast i håndtakene, så jeg kunne løfte garnet forsiktig opp og røre i suppa etter halv “koketid”. Det skulle altså ikke koke, men temperaturen holdes på 80-90 °C i minst 1 time. Deretter satte jeg kjelen til side og lot vannet avkjøles. Etter avkjøling ble garnet skyldt godt under kaldt vann til overflødig farge var borte. Spennende saker!  Her er resultatet av min første farging.  Hadde jeg hatt beisemiddel i hadde det blitt en helt annen nyanse. Det skal prøves neste gang😊

Det ble en naturfarge. Vet ikke hva jeg skal kalle den jeg. Men flere nyanser av den og andre farger fra sopp og ting og tang blir det sikkert bra😊

Ha en fin kveld/natt😚

 

#fargegarn #garnfarging #bregner #farggarn #hobby #grønn #beige #garn #plantefarging

 

10 kommentarer
    1. Å så gøy. Jeg fant noen lilla sopp for en tid tilbake som folk sa var fine til farging. Så jeg plukket og tørket dem. Nå må jeg bare få tak i garn i hesper. og sånn beisemiddel. Har lest meg opp og finnet nettbutikk. Gleder meg til å prøve…

      1. Åhh.. . Det gleder jeg meg til å se 😁 jeg skal ha tak i beisemiddel og hesper med garn jeg også før jeg prøver mer😊 Men fargematerialer kan jeg jo samle så lenge😊

    2. Herlighet dette så litt komplisert ut, men moro hvis det blir kule farger. Og som ingen andre har. Og man lærer jo masse underveis.

    3. Wow…litt av en jobb, og jammen er du iherdig og flink til å finne ut av det. Jeg er imponert ♥
      Spennende å finne ut av dette med andre farger og den beisinga.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg