SY HÅNDARBEIDSNETT/HANDLENETT

Da ble jeg ferdig med nettet mitt i går da 😁 Jeg plundra ikke så mye denne gangen heldigvis. Mye lettere når man har gjort det en gang før.  Strålende fornøyd dame med nett som ikke pinnene stikker utav og forsvinner.

Her har jeg jo faktisk bare hjemmesydd! Bukse, genser og nett😁

Jeg skal prøve å forklare bedre denne gangen hvordan nettet er sydd. 

Klipp ut stoff og fór etter disse målene, eller velg egne mål.

Symed sikk-sakk søm rundt alle delene.

Så kan du begynne med skulder-skulder-reimene.  Stryk inn 1 cm langs hver kant.  Brett den dobbel og stryk den så du får en fin brettekant. 

Sy sammen med en stikning . Og sy en stikning langs den andre kanten også.

Legg reimene til side . Nå kan du sy sammen side -sømmene i både fór og stoff.  Altså hver for seg! Legg stoffet rette mot rette og sy en søm ned på hver side. I fór-stoffet lar du det stå igjen noen cm uten søm på den ene siden . Åpningen skal brukes til å vrenge veska da den er ferdig. 

Stryk sømmene,  og her ser du at du får en spiss i hjørnene.  Her kan du måle 4 cm fra spissen og ned langs sømmen. Og du vil få 4 cm fra sømmen og ut til hver ende på stoffet. Marker med en strek tvers over. Her har jeg markert i fóret. Såvidt du kan se den blå streken her.

Sy en rett søm langs markeringene i hvert hjørne i bunnen, både i  stoff og i fór.  Da blir bunnen på veska seende sånn ut på utsiden. 

Nå er det klart til å sy sammen fóret og ytterstoffet. Vreng ytterstoffet og putt fóret ned i veska med rettsiden ut. Da ligger stoffene rette mot rette inni veska. Men her skal også skulderreimene sys fast samtidig. Jeg målte meg ut 11 cm fra kantsømmene i veska og satte reimene i der. De skal festes mellom fór og ytterstoff. Og de skal ligge ned og inn i veska.

Sy sammen med en rett søm rundt hele toppen på veska. Vreng fôret ut og press  sømrommene fra hverandre.

Stikk hånden inn i hullet du lot stå igjen i fórdelen og vreng veska forsiktig ut mellom hullet.  Sy en stikning eller 2 rundt kanten helt øverst på veska og sy igjen hullet i fóret for hånd. 

Voila! Ferdig😃

Ha en fin dag😙

 

#Syselv #syprosjekt #gjenbruk #håndarbeidsveske #handlenett #beskrivelsepåhandlenett #søm #syglede #læråsynett

12 kommentarer
    1. Stilig! Den veska er kjempefin! Jeg er ingen sydame, men kunne kanskje klart et slikt prosjekt om jeg prøvde virkelig hardt… 😀

    2. Så flink du er! Dette var både fint og fargerikt. Jeg kan ikke sy jeg. Har ikke en gang symaskin lengre, den sto på loftet i mange år og da dattera skulle forsøke den var motoren brent (sa de da ho skulle fikse den). Så den gikk på søpla.

      1. Jeg syns det er veldig gøy å sy i perioder😁 Og nå har jeg ny symaskin som jeg begynner å bli kjent med. Den første maskinen min fikk jeg da jeg var 18.

    3. Utrolig lekkert, DEN sydama du. Flink og veldig pent arbeide. Så kjekk med en slik veske…:) Plastikkpose er ut har jeg skjønt…

      1. Tusen takk😊 Lærer hele tiden noe nytt. Det er gøy.. Plast er ut. Må nok sy meg et til. Så jeg har eget handlenett .Dette gikk strikketøyet mitt i med en gang😁

    4. Hei! Tusen takk for hjelpa da jeg skulle sy strikkeveske – dette var den beste forklaringa jeg fant på nettet da jeg søkte! Det gikk helt i surr for meg da jeg skulle tenke ut et metode for å vrangsy – men du redda meg. Supert!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg