LÆRT ENDA EN NY SOPP

Endelig kom jeg meg til skogs igjen. Satt lenge med kaffen og tenkte frem og tilbake. Dusj med hårvask sto som første prio. Og med det lange, tjukke håret mitt tar det en hel evighet.

Siden jeg var tidlig våken i dag bestemte jeg meg for å rekke begge deler før mannen kom hjem fra jakt-trening med Dino. Og det gjorde jeg…nesten . Jeg hørte da bilen kom kjørende inn til gården. Jeg var ikke lenger unna. Han skulle nemlig avgårde igjen med en gang.

Jeg var ikke kommet langt opp i lia her før jeg så noen få kantareller, og stupte ut fra stien for å plukke dem.  Noen meter til, og jeg fikk se noe annet litt lenger fra stien. Bøyde meg ned for å knipse bilde fra alle kanter og over og under. Denne hadde jeg ikke sett før. Og det var flere av den der jeg sto. Så jeg tenkte at jeg ville sende inn bildene på ei soppgruppe på facebook for og se om jeg fikk et raskt svar. 

Og det var da jeg oppdaget at jeg hadde mistet brillene allerede!! Søren klype..og litt til😣 Jeg hadde gjort samme flausa jeg har gjort før.. hengt di i halslinningen.

  Merket jo at de mangla da jeg skulle se på bildene og prøve å skrive på telefonen. Litt panikk fikk jeg, men med telefonen på en armlengdes avstand fikk jeg skrevet og sendt det jeg skulle.  Så var det bare å begynne på brillejakt i stedet for soppjakt. Og det er I HVERTFALL ikke lett med brun-spraglete briller og mørke glass mot kvister og kvaster i samme farge. Ikke turde jeg å flytte på bena med en gang heller. Jeg var redd jeg skulle tråkke på dem hvis de hadde ramlet av mens jeg sto tvekroket og knipset bildene. Så det ble noen fine gymnastiske øvelser til å begynne med, da jeg skulle se meg rundt både foran og bak og til alle kanter med bena planta på ett sted. Og samtidig fikk jeg svar på telefonen også. Måtte prøve å tyde hva det sto. Jeg så det etter mye mysing. Det sto Rimsopp, og at den kunne man spise. Her er bildene jeg tok av den der jeg sto.

 

Så kom det plutselig noen regndrypp og jeg fikk redda soppboka og soppene jeg alt hadde i kurven inn i en pose, før det ble gjennomvått. Brillene var ikke å se. Så jeg måtte bevege meg sakte og forsiktig tilbake der jeg kom fra. Jeg prøvde å finne igjen stedet jeg hadde bøyd meg etter kantarellene. Det var i grunnen et par-tre steder. Det ene stedet husket jeg at jeg sto og gravde bort noen blader ved en hel masse kvist. Jeg holdt på å gi opp da jeg endelig oppdaget dem….JIPPI . Midt i kvisthaugen lå de, og det var bare ren og skjær griseflaks som gjorde at jeg fikk øye på dem der. Fargene gikk i ett med brillene. Og DA kunne jeg finne tilbake til kurven min og plukke flere av Rimsoppen sto og ventet på meg. Jeg gjemte igjen noen av de minste. Nå vet jeg hvor de står, så jeg kan hente de om et par dager. Eller på Søndag.  Da skal venninna mi komme og bli med på soppgalskapen min😁

Her kan du lese om Rimsopp :

Jeg tror vi skal smake på den i kveld😁 Jeg må bare studere den enda litt til først.

Her er resten av fangsten jeg rakk og finne den vesle timen jeg var ute. 

Kremler og noen få Kantareller. Det var masse sopp oppe i lia nå. Så jeg må ta en tur til før søndag tror jeg. Men akkurat nå trenger jeg en liten pause fra sopphodet mitt. Jeg har studert og bladd i soppboka i hele dag.  Pluss holdt på med dette innlegget. Nå må virkelig hodet og øynene få hvile ei stund før mannen kommer hjem.

Ha en fin kveld 😊

 

#kremler #rimsopp #sopptur #kantarell #blogg #sopp

 

10 kommentarer
      1. Hehe… ja ser ikke mye uten lesedelen på de progressive brillene lenger. Kjedelige greier altså😐
        Men jeg er rask til å henge de i halskanten da jeg går i skauen, så jeg ikke snubler så lett.
        Dyre briller, så jammen var det godt jeg fant de igjen ja😊

    1. modige du,jeg har plukket sopp i noen år,men tør liksom ikke innføre nye sopper uten et besøk hos en soppkontrolør :=)men en fin fangst fant du og jammen godt du fant igjen brillene dine :=)

      1. Ja heldigvis at jeg fant de. Det er dyrt med nye🙄
        Håper ikke jeg blir for modig. Jeg undersøker dem veldig godt før jeg tør å spise. Og jeg får svar på facebookgruppa også. Hvis de ikke er enige der så lar jeg det være. Og de vil ha gode bilder. Jeg har 2 soppbøker å lese i, der studerer jeg bildene nøye og sammenligner😊
        Jeg blir helt ør i hodet av alt jeg leser, sammenligner, kaster og skal ta vare på😊

    2. Jeg blir mektig imponert over du og alle andre som er flink når det gjelder sopp, og som klarer å se hvilken sopp det er.

      Har aldri vært så interessert i sopp. Sikkert fordi jeg ikke liker det.

      De to soppene jeg kjenner igjen er rød fluesopp og røyksopp 🙂 He, he, he 🙂

      Ønsker deg en kjempefin torsdagskveld 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    3. Hehe.. ja det var vel omtrent bare det jeg viste hva var også for 2- 3 uker siden. Men nå er jeg helt hekta😊
      Bloggklem til deg og kattene oversendes.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg