JAKT/SOPPTUR = FIN SØNDAG

Mannen fikk lurt meg med tidlig ut i dag gitt. Tidlig for meg , og litt seint for han.  Han sa det var mye sopp der han jakter. Og siden han var litt seint ute prøvde han å få liv i meg også, så jeg kunne bli med. Det var ikke det helt enkleste. Men litt før 9 var vi klare med hver vår sekk og hvert vårt utstyr.

Vi hadde med kaffe og pålegg, men brød var det tomt for. Det kunne vi kjøpe senere. I Hokksund er det en søndagsåpen butikk. Det var bare det at vi ikke gadd å kjøre nedom der, for så å kjøre et stykke tilbake igjen dit vi skulle. Vi skulle til min mor der nede etter skauturen uansett.

Dino og mannen gjorde det de skulle, og jeg rusla rundt med sekk, soppkurv og noen ekstra poser. I dag ville jeg se etter både matsopp og fargesopp. Og noe av soppen til farging er giftig. Jeg ville ikke blande det. Det er ikke så lurt.

De her heter kjuker. Jeg tror akkurat disse heter rødrandkjuker og de kan jeg bruke til farging. Det blir gøy 😁

 

Her har jeg klart å bryte de av stubben.

De skal jeg tørke før de skal brukes.

Så fant jeg disse her.

Det kan være stubbeskjellsopp, som er matsopp. Men det kan også være flatklokkehatt som er giftig. De tar jeg ingen sjanser med. For usikker på den. Og ikke tror jeg den kan brukes til farging heller. Litt kantareller fant jeg , litt fåresopp og jeg fant noen andre som jeg skal fryse ned til farging.

Det var skikkelig deilig å være ute så lenge i dag.  Fint på skauen og fint vær.

Dino hadde en liten los i dag, og det var jo bra.  Så ble mannen fornøyd også. Men aller helst ville han sett haren, så han kan være 100 % sikker på at det er det han jager på. Hagla var ikke med heller, han er ikke så interessert i å skyte. Han syns det er mest moro å trene Dino.

Etter flere timer ute var vi skrubbsultne innen vi kom til Hokksund. Så da vi endelig fikk kjøpt brød satt vi og kosa oss med maten i bilen. 

Det ble en toppers dag😁

 

#sopp #sopptur #kjuke

 

 

4 kommentarer
    1. Takk, ja i dag har det vært en bra dag.
      Jeg kommer nok med mer beskrivelser og bilder etterhvert, så du kan jo lære noe her. Eller du kan kjøpe en soppbok. Og lære noen få dom du butikker på etterhvert.. Jeg syns det var en veldig fin hobby å begynne med ihvertfall. Kommer meg ut i skogen og bare rusler rundt i fred og ro å finner mye spennende. Sleng deg på den hobbyen. Du er jo mye ute du også. Og sopp syns jeg bare smaker bedre og bedre jo mer jeg bruker av den 😊
      Der er synd vi bor så langt unna hverandre, ellers kunne vi tatt en felles utforskningstur. Det hadde vært gøy❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg