HAR SYDD STRIKKEPINNE-ETUI

Yesss… Jeg ble ferdig. Har holdt på med dette her i hele dag. Bare små pauser innimellom. Og jeg la meg ikke igjen på morran i dag, så dette ble en lang nok dag. Dette strikkepinne-etuiet skulle jeg laget i forrige uke . Men det ble så mye annet styr da, så jeg kom aldri i gang. Uten mønster ble det noe prøving og feiling. Men det meste gikk greit.

Her er resultatet:

Og dette er hva jeg har gjort.

Klippet 2 like store deler, ett til selve etuiet og ett til fór.  Str 72×47 cm. Dette er med sømrom.

Sikksakk-søm ble sydd rundt alle kantene, så lekte jeg meg litt med å prøve noen av bordene jeg har på maskinen. Jeg valgte denne😊. Sydde en pyntebord rundt kanten på fóret.  Det ytterste stoffet er jo mønstrete, så der var det ingen poeng i å pynte noe særlig. 

Så måtte jeg ha bånd til å knyte sammen etuiet med. Det hadde jeg ikke, så jeg klippet remser av fórstoffet og laget 2 bånd. Akkurat det skal ikke gjøre en gang til. Har jo laget bånd før, men antageligvis ikke så smale. Det var nemlig et helv… og vrenge de med retta ut etterpå!! Enda jeg hadde både det ene og det andre utstyret til å gjøre det med.

Jeg holdt på en hel evighet bare med det prosjektet der. Så neste gang blir bånd kjøpt ferdig på rull!! 

Endelig var det klart til å sy sammen stoff og fór.  Dette ble lagt rette mot rette og med båndene plassert i mellom stoffene der jeg ville ha dem. 

Finn 5 feil 🤤  Eller i hvertfall 1. Nei … stoffet ligger ikke feil vei, det ligger rette mot rette. Borden ble nemlig like fin på vranga som på retta. Men, da jeg skulle vrenge stoffene gjennom åpningen.. som jeg faktiskt husket på å la stå igjen. Jeg måtte jo få ut rettsiden på prosjektet. Ja, da oppdaget jeg at de hersens båndene også havnet innvendig sammen med vranga. Pluss på feil side. Der hadde jeg tenkt knakende galt.. 

Husk for all del å la det stå igjen en åpning til å vrenge arbeidet med. 

Jeg klarte å lage det litt vel lite. Men jeg fikk da plundra det igjennom. Hvis du har tenkt til å gjøre noe feil lønner det seg i hvert fall å ha den åpningen større! Jeg ble jo nødt til vrenge att og fram 2 ganger til. Pluss ta opp sømmen på begge sider der båndene sto feil, og der de skulle stå.

Me fix vettu😃  Så kunne jeg fortsette. Sydde en stikning langs hele kanten nederst og tettet samtidig “vrengehullet”. Brettet opp 14 cm og sydde fast i hver side. Til slutt lagde jeg lommer til strikkepinnene. 10 stk med 4 cm bredde.  De siste 4 lommene ble på 7 cm hver. Der er det plass til rundpinner, saks eller annet utsyr.

Mye plass til strikkeutstyret på et sted😁 Brett den øverste kanten over, rull sammen og knyt.

Da er den klar til å legges i skuffen, Eller i håndarbeidsveska/bagen…som jeg ikke har ennå. Så det blir neste prosjekt. Kanskje allerede i morra😁 God natt😙

 

#strikkepinneetui #syprosjekt #syselv #gjenbruk #restestoff #syglede #søm #håndarbeid

 

9 kommentarer
    1. Kjempekjekt å ha da, så praktisk og fin! Artig at du delte fra prosessen også. Det der er jo ideell gave til mange..

    2. dette er en fin gave,og veldig praktisk for en som strikker eller hekler :=) jeg fikk en slik i gave en gang jeg også,min er i tykk tovet ull,ellers er dei nokså like og min er i daglig bruk

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg