BAKEDAG MED SURDEIG

Været er så som så, og jeg var tidligere våken enn det jeg pleier i dag . Det var i grunnen helt greit. For nå er jeg godt i gang med surdeigsbaking. For første gang har jeg laget bolledeig med surdeigstarteren. Deigen kjennes veldig god å jobbe med så langt.

Jeg har laget to forskjellige deiger i dag. En til boller og en til lyst brød..jeg vil kalle det loff, siden det bare er hvetemel i deigen.

 

Bolledeigen er i den hvite bakebollen. Den deigen skal jeg bruke hele dagen på til heving før og etter utbaking. Aller først skal deigen brettes og strekkes ca hver halvtime, 3-4 ganger. Så skal den få stå på kjøkkenbenken og doble seg før jeg triller ut boller. Etterpå skal den få stå 2-3 timer før de settes i ovnen. Dette her er jeg spent på hvordan blir. Blir de gode kommer det oppskrift 😊

Brøddeigen skal jeg gjøre som jeg har gjort de siste gangene med.  Strekk og brett som med bolledeigen og etterpå setter jeg den i kjøleskapet til i kveld. Da kan den formes, inn i kjøleskapet igjen, og der kan den stå og bli klar til steking i morgen tidlig. 

Har du lyst til å prøve deg på surdeigsbakst trenger du først og fremst en surdeigstarter.  Følg innlegget mitt HER , så finner du frem til oppskriften jeg brukte.

Starteren blir bare bedre og bedre jo eldre den blir.  Jeg er blitt hekta på surdeig.

Ha en fin dag 😚  

#surdeigsbakst #bakedag #prøvesegfrem #hektapåsurdeig #surdeigsdilla

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg