YES!! DET KOMMER TOMATER :)

Go ‘ morgen. Jeg har forvilla meg for tidlig opp i dag også. Er ferdig med kaffe og frokost. Men ikke vær redd.  Jeg sovner nok snart igjen. Klarer ikke å være oppe helt fra klokka 6 .

Seint i går kveld kikket jeg godt over tomatplantene mine igjen. Og gjett hva jeg oppdaga??? …jo , nemlig 2 små grønne grønne “erter” som skal bli til cherrytomater 😃

Nå lurer jeg bare på hvor lang tid det tar omtrent til de blir røde og spisemodne. Noen som vet? Jeg håper jeg rekker å få en del tomater før høsten kommer!? Dette er 1. gang jeg har sådd tomatplaner selv. Så jeg er jo litt spent da. Jeg har kjøpt ei ferdig plante noen år, men husker ikke hvor lang tid det tok fra kart til spisemodne tomater. Det eneste jeg husker var at jeg hadde ei gedigen plante ett år. Og den kom det masse tomater på til langt ut i oktober. Jeg plukket inn karten og la mange av de i vindus-postene  til slutt. For å få de til og modnes raskere. Ute frøys de nesten ihjel. Men det flommet over av tomater.

Akkurat det året var faren min veldig syk. Han orket nesten ikke mat, men han spiste de ferske tomatene jeg hadde med til han hver gang jeg besøkte han på sykehuset. Jeg vet han var glad i tomater, han pleide å ha ei plante i bøtte på verandaen, mens han enda var frisk, men jeg har en liten mistanke om han spiste dem jeg hadde med mest fordi jeg var så stolt av dem. Det kunne vært helt typisk min kjære pappa nemlig❤…uff , jeg savner han😢

Men vi som fortsatt lever får prøve å ha en fin dag i dag.

 

#tomater #tomatplanter #kjøkkenhage

 

 

10 kommentarer
    1. Se der ja, herlig. Jeg husker ikke hvor langt tid det tar. Men kommer jo ann på sol og varme 🙂 også. Trist når pappaer blir borte. Min er også borte…

      1. Ja det er trist..
        Nå skal jeg følge godt med på tomatene og se om de vokser for hver dag. Og tenke ekstra på han da jeg endelig kan spise dem.

    2. Artig med tomater selv. Hadde det tidligere i drivhus, men mest eksen som styrte med det. Hadde agurker, salat m.m. Veldig godt å kunne hente det inn når du trenger det til maten. Ikke så god på hvor lang tid det tar for å modnes, men som det sies her, så avhenger det vel av sol og varme også. 🙂

    3. Kjempegøy at det kommer tomater da. Min far hadde drivhus i hagen, og hvert år plantet han tomater. Ikke noe var å spise tomatene rett fra drivhuset 🙂

      Ønsker deg en kjempefin mandagskveld, og ei kjempefin og god uke <3 :9

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg