VILTGRYTE

Fredag ble det viltgryte .Jeg fant ikke igjen oppskriften jeg hadde brukt sist jeg laget den. Og det er lenge siden. Så jeg måtte slumpe,mikse og trikse og  lage den etter hva jeg husket.

Nå skrev jeg opp alt jeg hadde i. Så nå skal jeg klare å finne den igjen her inne på bloggen😊

Dette er hva jeg brukte  og det ble ca 6 porsjoner:

400 går reinsdyrskav

1 pk bacon

1/2 løk

200 g sjampinjong

2 fedd hvitløk

3 gulrøtter

1/2 brokkoli

150 går frosne erter

7 dl vann

3 dl fløte

2 laurbærblad

120 g brunost

Litt salt og pepper

8 knuste einebær

1 ts tørket timian

3 ss hvetemel og 1 dl melk til meljevning

Så er det bare å begynne.

Brun reinsdyrskavet såvidt i en gryte. Ta det ut og legg det til side. Skjær bacon i mindre biter og stek i gryta . Ta det også ut og legg til side.

Så steker du løkbiter og sjampinjong i fettet i gryta. Knus einebær og ha i. Knus hvitløken og ha i den. Fyll i 7 dl vann og oppkuttet gulrot og brokkolibuketter. Legg i laurbærblad (hele) og krydre med salt, pepper og timian.

La det koke til grønnsakene er nesten møre.

Ha i kjøtt og bacon, hell i fløten , ertene og brunost i skiver .

La det koke litt så smakene setter seg .

Jeg syns den ble for tynn,  så jeg laget meljevning av 3 toppede ss hvetemel og ca 1 dl melk. ( Rist blandingen godt i et glass med lokk ) og hell i under omrøring. Kok 5 min til og vips har du en tykk og god saus i gryta😊

Ta ut laurbærbladene før servering.

Server med kokte poteter og tyttebærsyltetøy.

VELBEKOMME.

 

#viltgryte #reinsdyrskav #helgemiddag #dagens #middag #middagstips

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Det så godt ut. Må nok kanskje lage noe sånt en dag. Jeg får ungene mine hit igjen på tirsdag. Da skal de være her i 3 uker 🙂 Blir gode middager da når jeg finner sånn inspirasjon som her 🙂

    2. Dumt av meg å lese om så god mat, rett før jeg skal legge meg. Har notert meg oppskriften, og skal nok prøve den en gang det er flere enn meg som skal spise 😋

      1. Man blir litt sulten av å lese og se bilder av mat ja😊 Så fint at du fikk lyst til å prøve oppskriften . Vi ble ihvertfall veldige fornøyde her i huset😊

      1. Det er ikke så ofte jeg tenker på det heller. Det datt bare ned i hodet mitt en dag vi snakket om hva vi skulle ha til middag dagen etter😊 Godt jeg fikk minnet det på det da😊 Nyt kvelden du også😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg