VENNINNER PÅ TUR TIL PRAHA

Min venninne, som jeg også jobber sammen med begynner å bli reiselysten.

Hun drikker masse caffe latte hver dag. Og plutselig her en dag da hun kjøpte en, fikk hun en følelse av å være ute på storby- ferie.  Det var nok sola og noen plussgrader som gjorde det.

Vi har vært på mange turer sammen . Bare vi to . Vi har som regel reist i slutten av august hvert år siden vi dro på vår første tur i 2009.  Det har nesten blitt en tradisjon for oss.

Den første gangen vi fant på å reise, satt vi på nettet og bare lette rundt på måfå. Hadde ikke peiling på hvor vi skulle dra. Vi bare leita etter billige flybilletter, og om det var hoteller ledige på stedet.

Vi holdt på lenge… det er nesten like spennende som selv turen det.  Lete, tenke, drømme og lese om alle stedene.

Vi endte med å velge Praha i Tsjekkia. Et sted måtte vi jo begynne.

Jeg tror det var på vårparten vi begynte å leke med tanken. Og plutselig hadde vi bestilt både flybilletter og hotell . Vi skulle ikke reise før i august, så vi hadde god tid til å glede oss og lese om Praha.

Vi ble kjempefornøyde da vi endelig kom dit.

Det en veldig flott by, med masse gammel arkitektur. Og det var varmt !!  Jeg kan ennå huske at vi sto ute på torget i gamlebyen, og kjente forundret på lufta og været. Det bevret , nesten som om vi ikke kunne kjenne forskjell på hvor lufta sluttet og kroppen begynte. Deilig.. mulig det ikke hadde vært så fin sommer her hjemme det året 🙂

Uansett om det var varmt, eller for varmt ,traska vi rundt for å få sett mest mulig på 2 dager. Skal love dere det ble noen kilometer. Ble det for varmt eller at gnagsårene ble for ille, satte vi oss bare ned på nærmeste spisested. Og her kommer “latten” inn…. den som vekket reiselysten igjen. Det ble enten kaffe, “latte”, irish ,en kald drink eller mat. Masse god mat.

Her er noen bilder fra turen :

Dette er tatt fra vinduet i hotellrommet.

Flotte bygninger

Dag 2, regnvær. men godt og varmt.

Disse båtene var det mange av på elva.

Vi måtte jo ta en tur med en av dem, for å se litt fra elva og inn mot byen.

Dette er den kjente KARLSBROEN. Den er fra 1300-tallet.

Denne restauranten lå på ei flytebrygge nede ved tårnet på KARLSBROEN . (Tårnet på  bildet over) Her spiste vi middag den ene kvelden.

Det var mye å se på langs elva og over broen. Mange flinke kunstnere av alle slag.

Å traske rundt i 2 dager på shopping blir man ganske sliten av. Men det er absolutt verdt det 🙂

Her var det siste sjanse til å handle med seg noe hjem. På flyplassen .

Jeg kjøpte med en blå krystallvase, og en fin vinduspynt med en dansende ballerina. Vinduspynten er dessverre  ødelagt, men vasen har jeg.

ble jeg litt reiselysten selv også, mens jeg har sittet her og mimret og funnet noen bilder.

Ha en fin søndagskveld 🙂 Hvor enn i verden du er.

#reseliv #storbyferie #praha #jentetur #storbyweekend #shopping #karlsbroen

1. Nå ble jeg også reiselysten, tusen takk for et fint reisebrev. Har aldri vært der noen gang. Jeg har stort sett bare vært i London og på Sjælland i Danmark. Bestevenninnen min IG jeg reiste på 14 dagers ferie i Danmark i 10 – 15 PR før vi ga oss 😊
      Jeg har begynt å blogge på nouw, for p sammenligne med blogg.no. Har du lyst til å følge meg der, så finner du meg her: nouw.com/veralynn

2. Dette så bare helt herlig ut. Så godt å ta seg sånne jente turer. Gjorde det med et par venninner for to år siden. Da dro vi til London. Frister å gjøre det en gang til. Er jo kjempe spennende å oppleve nye plasser <3