UTENFOR MINE 4 VEGGER

Jeg liker ikke alt som skjer utenfor mine 4 vegger nå! Og da er det ikke snakk om ute i hagen min eller rundt hos naboen. Men snart på hele kloden!

Bilde lånt av pixabay

( Bilde lånt av Pixabay)

Vi blir bombandert med nyheter om alt som stenges. Ikke bare inne i landet vårt, men hele landegrenser blir stengt flere steder også.

Jeg har full forståelse for at dette er tiltak som gjøres. Og er helt enig i det. Men jeg klarer ikke helt å se hvordan dette skal stoppes uansett. 

Færre syke, det blir det helt sikkert, og sykdommen spres ikke i den farten den har nå. Men borte blir det jo ikke. Jeg tror den vil blusse opp igjen så fort alt normaliserer seg igjen. 

Om jeg må holde meg hjemme i et par uker til har ingenting å si. Jeg har knapt nok vært i butikken den siste måneden uansett. 

Derfor er det vanskelig å forstå den virkeligheten som foregår utenfor mine 4 vegger.  Mannen er mer utenfor døra enn meg, og han forteller om kaoset som er i butikkene nå. Jeg selv var en kjapp tur i nærmeste butikk her en kveld, og da var alt normalt. Men det var her i den lille bygda vi bor i. Her er ingen registrert syke så langt. Men det spørs hvor lenge det varer når mange av hyttefolket nå plutselig ikke kan være i jobb. Pluss at ungene ikke skal på skole og i barnehage. Det er nok veldig mange som vil benytte seg av ekstra “fridager” på hytta. Jeg har ikke vanskelig for å forstå at noen har lyst til å velge det. Men dette som foregår ute i verden nå, det må alle gjøre sitt for å prøve å begrense. Eller aller helst stoppe selvfølgelig….hvis det kan la seg gjøre. 

Jeg leser om ungdommer som lager “karantenefester”.  Helt høl i hue!!! Men det er nok mange i den aldersgruppen som ikke klarer å forstå alvoret i dette her. Ikke så rart det, når mange av den voksne befolkningen heller ikke vil forstå. Her i huset…innenfor mine 4 vegger, kommer vi ikke til å ta i mot besøk på lange tider.  Heller ikke reise på besøk. Vi er i risikogruppen begge 2. Det kan gå på livet løs hvis vi blir syke. Og det gjelder flere i vår familie også.

Heldigvis skinner sola ute nå om dagen. Det er muligheter til å sitte ute å få frisk luft. Jeg har nok håndarbeide jeg kan holde på med, og attpåtil har jeg vært så heldig og “arvet” masse ukeblader jeg kan lese i.  Så jeg skal kose meg så godt jeg kan. Jeg er ikke i form til så mange “sprell” uansett. 

 

Ønsker deg en fin dag😚 Med god avstand fra den du måtte møte på din vei.

12 kommentarer
    1. ja det er melkelig stille i gatene nå,så får vi håpe og tro att viruset dør bort etterhvert,selv har vi avbestilt en utenlandstur,skulle reise i september,men min lege sa att det var i aller høgste grad fare for smitte da også,
      vi har vært og handlet litt i dag,også til svigermor som bor i huset her,og som hos dere var det ikke panikk i butikken her på bygda,nok av alle varer,men lite folk å se og tomme parkeringsplasser,nå skal jeg strikke ,så får verden gå sin gang der ute

      1. Kos deg med strikk😚 Vi er nok heldige som bor øde til i disse tider. Det er bare å håpe på at de aller fleste følger tiltak fremover. Noe mer enn det får vi ikke gjort. Jeg skal strikke i dag jeg også , og la verden gå sin gang. Vi får håpe på det beste😊
        Ha en fin dag😚

    2. Det er helt merkelige tilstander. BEDRE kan det nok bli etterhvert, men blir nok en god stund med VELDIG strengt. Og så kanskje det roer seg litt, og at man etter hvert får litt bukt med det. Eller at det endrer seg litt og blir mindre farlig. Som en vanlig influensa eller noe, og uten så voldsom spredning. Vanskelig å si. Prøver å tenke på noe annet. Har startet med litt forskjellig på bloggen, for å ha det litt kos på fritiden. Ellers er det hjemmekontor 🙂

      1. Ja vi får tro alle de strenge tiltakene får bukt med den verste spredningen. Og vi kan jo håpe at det blir en mildere utgave av viruset etterhvert..eller en vaksine?? Har ikke veldig mye greie på sånt.
        Men kaféen din er det trygt å besøke❤
        Stikker innom den en tur i kveldinga😃

    3. Det er rare tider det her.. men vi får følge anbefalinger og håpe det snart normaliserer seg igjen 🙂 Jammen bra det er meldt sol og finvær ja.. Kos deg med lesing og håndarbeide <3

      1. Takk, takk😊
        Ja, vi får gjøre det beste ut av situasjonen. Må jo håpe på at det normaliserer seg etter ei stund😊
        Får kose oss med sola.
        Fortsatt god helg❤

    4. Kjempebra og viktig blogginnlegg!

      Tror ikke alle ser like alvorlig på dette som skjer. Jeg gjorde det heller ikke, for jeg mente i begynnelsen at det var hysteri. Nå når jeg ser myndighetenes tiltak for å stoppe viruset så skjønner man at dette er så alvorlig som det går an å bli!

      Samtidig skjønner man det ikke, for alt har skjedd så fort, og man går på siden av seg selv. Vi har jo aldri opplevd noe slikt før.

      På torsdagskveld var mannen min og jeg på besøk til et vennepar av oss. Vi satt med 1 meters avstand til hverandre, og var ikke kontakt med hverandre. Tiltakene er jo for å bekjempe smitten samt at de som er syke fra før ikke skal bli smittet.

      Mannen min var ute og gikk en tur i dag, og det var mye mindre folk enn det vanligvis bruker å være.

      Vi får håpe at tiltakene fungerer, og at det blir normalt igjen. Tror nok dette varer til over påske jeg da.

      Ønsker deg en kjempefin lørdag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Takk😊
        Jeg også syns det var hysteri til å begynne med. Men nå tror jeg fler og fler av oss forstår alvoret i dette her. Tror nok det varer lenge jeg også.
        Det var bra dere holdt 1 meters avstand da dere var på besøk😚
        Ønsker deg og kattene ei fortsatt god helg❤

    5. Jeg holder meg hjemme jeg også, og kommer ikke til å motta annet besøk enn av mine nærmeste som omfatter mine barn og min kjæreste, og knapt nok det. Og mine barn kommer hit på tirsdag og skal være her i 3 uker, så da blir jeg i alle fall ikke alene. Jeg er selv i risikogruppen.
      Karantenefester? Det er det verste jeg har hørt. Nei, ungdommen skjønner ikke at de faktisk kan bære smitte med seg, selv om de ikke blir syke selv.
      Jeg hørte siste tiltak er at sivilforsvaret skal oppsøke hytter og “jage” folk hjem igjen eller noe sånt. Det er fornuftig.
      Jammen godt vi har kjekke hobbyer vi kan sysle med hjemme 🙂
      Fine lørdagskvelden til deg ♥

      1. Ja. Akkurat nå er det vi som er de “heldige’ kanskje. Vi er jo vant til å være mye hjemme og har hobbyer å holde på med. Det er jammen godt du slipper å være alene i noen uker da i det minste. Jeg tenker på alle de enslige som blir satt i karantene. Det kan ikke være godt…men nå må det til.
        Ha en fin lørdagskveld du også❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg