TILBAKE :) I DAG MED PAPRIKAPLANTER

Det ble noen sofadager på meg siden sist. Soppmanien har tulla til litt i toppen ei god stund. Nå har jeg roet temaet betraktelig. Tatt noen dager med masse hvile og en tur med familie på fredag. I dag føler jeg meg tilbake til normalen igjen. Så nå har jeg sett skikkelig over i kjøkkenhagen min. Tomatene kommer i store klaser, men jeg er redd det er litt for sent til at det blir så mange modne av dem. Jeg ser et par til som snart er knall røde i det minste😊 Tomatplantene er blitt kjempestore , så de skygger for de stakkars paprikaplantene som står midt i tomatskogen.

Midt i bilde, ved spaden, ser du en av stakkarene som jeg skal prøve å redde. I fjor så de ikke ut som nå før langt ut i oktober.  Men da var de sådd rett ut på frimark en gang i juni/juli i en haug med frø jeg bare slang ut for se om det kom noen planter ut av de. ( Plukket ut av paprikaen i kjøleskapet. Det er de gjort i år også) Det var tydeligvis alt for seint på sommeren. Jeg prøvde å redde de inn da også.  Men det var for mange planter i ei eneste tugge. Og jeg hadde ikke noe som var stort nok å plante tugga i. Så det ble alt for plundrete å vanne den uten å flytte hele greia over i vasken hver gang. Mislykket… Jeg ga opp prosjektet.

I år var jeg mye tidligere ute med å så frøene. Tror det var i april en gang. Jeg sådde til og med bare noen få frø i hver sin lille potte, og lot de stå inne i minidrivhus i vinduet LENGE, før jeg plantet de i jorda ute. Jeg syns det har gått forferdelig tregt med både tomatplanter og paprikaplanter i sommer. Men så var det jo også temmelig kaldt ei stund. Nå har jeg altså spadd opp paprikaplantene og satt de i egne potter.  Nå skal det gå an å vanne de skikkelig. Og jeg skal la de få stå i stuevinduene.  Bare å håpe på at Dino ikke rører🙄

Se på bildet under. Det har endelig begynt å komme knopper her.

Så nå skal det bli spennende å se om jeg kan høste paprika inne utover denne høsten 😁

Ønsker dere alle en flott søndag❤

 

#paprikaplanter #paprika #såddselv #paprikafrø

 

 

8 kommentarer
    1. Mange tomater der..selv om di ikke var røde enda.. Husker fra vi hadde tomatplanter da vi bodde i huset..at di ofte var for lite modne når høsten kom..og måtte legges inne.. 🙂 Aldri prøvd paprikaplante..spennede å se med dine da :)) Flotte og frodige bilder i alle fall…Fin dag videre til deg også <3

      1. Takk, takk😊 Fin dag til deg også😙
        Ja jeg må nok ta inn endel av tomtetene og legge i vinduskarmen jeg også. Jeg husker jeg også måtte gjøre det med ei plante som sikkert hadde blomstra til over jul, hvis den ikke hadde frosset i hjel.
        Paprikaen et jeg veldig spent på😁

    2. Jeg er imponert over alle dere som dyrker og lager egen mat 🙂 Fruensvilje er RÅ 🙂 Men mange andre flinke også, henter sopp og dyrker grønnsaker 🙂

    3. Flink du. BRa du roa deg litt da. For man kan fort bli litt sånn overivrig på nye ting. Kjenner meg igjen..Fine planter du har. Du får ta inn paprika inn i vinduet snart. Så kanskje til våren 🙂

      1. Ja. Jeg håper det de fortsetter blomstringen inne 😁
        Jeg tok inn en nesten rød tomat til i dag. Det er virkelig synd at alle de kiloene med grønne tomater ikke kommer til å rekke å modnes😣

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg