TE AV BLOMKARSEBLADER

Her sitter jeg med en kopp te. Hjemmelaget av noen av bladene på blomkarsen min. 

Alt på blomkarseplanten er spiselig. Så nå er jeg i gang med å teste ut hva jeg kan bruke dem til.

Teen ble ikke værst. Fullt ut drikkbar. Så planen er nå og plukke inn og tørke et brett med blader i ovnen. De skal jeg ha på glass, til te i vinter.

Tenkte og lagre de hele, og knuse de når jeg skal trekke de i te-vann.  Da brukes 5 gr til 5 dl vann. Nyplukka friske blader må det brukes dobbelt så mye av. 10 gr til 5 dl vann. Det var det jeg brukte i dag.

Slik gjør du:

Kok opp vann, og trekk kjelen av platen.

La den stå i 5 minutter før du har i bladene. Lavere temperatur gjør at næringsstoffene bevares bedre.

Rør rundt, og la blandingen stå i 10 minutter under lokk.

Og der fikk du en spennende nytrukket te, full av jern og C-vitamin. 

Mer om innhold, og hva blader og resten av planten kan brukes kan du lese  HER . Det er interessant lesing.

Jeg tror jeg har flaks som ikke levde på 1600-tallet og ei god stund fremover i tid. Det kan hende det hadde blitt veldig varmt under bena mine da.

Heks ble man fort kjent som, de stakkarene som kunne litt for mye om urter og planter og alle deres virkestoffer.

Ha en fin dag😚

 

#teavblomkarse #c-vitaminkilde #te #jernkilde #kildetiljern #urtete #blomkarse #naturmedesin

 

 

 

10 kommentarer
    1. ha ha ,hadde brennt under mine føtter også :=) spennende å lage nye teer av planter en selv dyrker ,blomkarsen passer ikke hos meg ,jeg hadde i fjor og ble innvadert av store vakre sommerfugler,men dei la egg på blomkarsene og larvene var grådige og megastore ,så jeg hadde min fulle hyre med å fjerne 5-6 cm lange grønne larver sommeren gjennom

    2. He,he,jeg hadde også kanskje blitt brent.takk for the tipset,det skal jeg prøve. Mye gøyere enn å kjøpe the,og godt å ha noe å drømme om til vinteren når snøen fyker.ha en fin kveld.

      1. Ja. Kjekt å ha noe på lur😊
        Og veldig moro å kunne bruke noe av det som finnes i hagen😃
        Det er godt for flere av oss at vi ikke levde for lang tid siden🤤

    3. Hadde brent rundt beina mine og. Har tørket urter til te siden jeg var jente. Men ha ikke prøvd blomkarse. Geiterams, mynte, bjørkeblader er vel det det har gått mest av.

      1. Det er godt det lov å være “heks” i disse dager. Det er tydeligvis mye kunnskap ute og går nå.
        Så flink du har vært oppigjennom årenes løp. Jeg har ikke begynt å drikke te før de siste årene. Nå er jeg klar for å teste ut nye smaker. Med masse vitaminer og forskjellige virkestoffer😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg