SYLTA GRØNNE TOMATER

Det er ikke mye igjen av dagen da man sovner ved 6 tida på morgenen og står opp ved 14.30 tida.  Og da er det heller ikke mye som blir gjort. En butikktur for å fylle opp kjøleskapet, en helt enkel middag, og for å gjøre et lite snev av noe mer fornuftig prøvde jeg meg på å sylte grønne tomater. Siden jeg ikke vet om noen av oss i det hele tatt liker det ble det bare syltet en halv kilo nå i dag.

Jeg fant ei oppskrift på klikk.no. Den var på 1 kilo, så jeg halverte den. Da ble det 1 dl 7% eddik og 375 g sukker som skulle kokes opp.  Så skulle tomatene prikkes og legges i kjelen. Der skulle de kokes 5-10 min etter hvor store de var. Helst skulle man bruke små tomater, så jeg tok Cherrytomatene mine til dette.

Jeg lot de koke 10 min. jeg for sikkerhets skyld. Så skulle tomatene tas opp og legges i glass og sukker/eddik-laken skulle kokes inn litt til før den ble fylt kokende over tomatene. Det ble ikke mye ut av dette, men nok til at vi finner ut om vi liker det eller ikke.  Vi får prøve det som tilbehør til en middag i løpet av uka.

Noen av de andre tomatene er lagt i vindusposten til videre modning.  Og noen skal stekes etter enda ei oppskrift jeg har googlet meg frem til😊. 

Nå har jeg et prosjekt til som jeg skal få gjort før jeg legger meg. Det får dere kanskje se i morgen🤔 .

Ha ei god natt😗

 

#grønnetomater #syltettomat #middagstilbehør

6 kommentarer
    1. jeg har laget sylte av grønne tomater,det skulle kokes til marmelade,den var søt og god og passet veldig godt til f.eks ost :=) tipper dette er godt eg og jeg håper du fikk en god nattesøvn

    2. Ja dette blir spennende 🙂 Jeg har aldri forsøkt det. Liker tomatene best som de er, men helt klart hvis man har veldig mange, så må man jo lage noe 🙂 Flink du ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg