Steker og koker i svarte natten.

Jeg har vært våken grytidlig i dag, eller i natt vil jeg heller kalle det. Det kom et ønske på telefonen i helga om å få servert julemiddag her i dag. Det sa jeg ja til.

Ikke vet jeg hvor mange som kommer helt sikkert. Det er like uvisst hver gang i denne familien. Men nå har jeg tatt en  handlerunde til med mat i går, så jeg har nok uansett om det blir 4-5-6 eller 7.

I natt våknet jeg før 4, og sto opp halv 5. Oppvaskmaskinen har kjørt en runde, er tømt, og klar til påfyll igjen etter middagen. 2 kg medisterdeig er blandet, medisterkaker er under produksjon. De siste fikk plass i stekepanna nå. Steker dem først, og så får de noen minutter i buljongvann etterpå. Det blir godt å bruke sausen senere i dag.

Planen var å gjøre denne jobben i går, men det gikk ikke. For det første sovnet jeg ikke før 4 natt til i går, og sov til 12.30 da jeg endelig fikk sove. Vaksine hadde jeg time til klokka 15.00, og jeg hadde bestemt meg for å kjøre nedom Hokksund da jeg først var ute med bilen. Jeg skulle kjøpe stoff til skjørt, jeg skulle handle inn mer mat, og jeg skulle levere bilnøkkelen til min mor som jeg oppdaget at jeg hadde i lomma etter jeg var der sist. Hun har heldigvis to, så det var ingen krise.

Jeg fikk gjort alt dette.. det tok 4 timer det, fra jeg dro ut av gården til jeg var hjemme igjen. Da hadde jeg gått med vondt i magen hele dagen.

Jeg kjente litt til det da jeg sto opp, men da jeg bøyde meg for å fyre i ovnen trodde jeg nesten jeg fikk tarmslyng. Det gjorde skikkelig vondt. Litt bedre ble det ut over dagen heldigvis. Men innen jeg hadde ordnet alt jeg skulle ble det bare værre og værre igjen.

Endelig hjemme fikk dyttet all maten jeg hadde kjøpt inn i kjøleskapet, mens det kjentes ut som noe ville sprekke i magen. Da hadde jeg ikke annet valgt enn å gå å legge meg. Jeg var ferdig med dagen…helt klart. Det er nok derfor jeg våknet så grytidlig i dag. Og det håpet jeg at jeg skulle også. Ikke akkurat før 4 da, det er da måte på!

Men nå er i hvertfall medisterkakeprodukjsonen ferdig.

Jeg skal prøve meg på frokost, og krysse fingrene for at magen ikke slår krøll på seg i dag.

Ha en fin dag😚

4 kommentarer
    1. Håper alt går seg til idag.
      Og du er godt igang.
      Synes du er flink som steker medisterkakene selv.
      Der gjør jeg det lettvint og kjøper ferdigstekte.
      Kos deg med familien i kveld b

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg