SOPPTURER

I går bestemte jeg meg for å hoppe over blogging.  Det var så mye annet jeg holdt på med. Rengjøring, strikking, middag og sopptur bl.a. Og ikke bare 1 tur, men 2. Rett oppi lia her da… ellers hadde det sikkert blitt med den ene. Saken er at jeg prøvde meg på og ha med Dino på den første turen. Det ble bare tullball og kjefting, både fra han og meg. Jeg bandt han til et tre da jeg skulle undersøke en sopp eller 2. Og det var han absolutt ikke fornøyd med. Han sto og kjefta på meg hele tida, men han fikk like mye kjeft tilbake. Ikke var det bare-bare å få bindt han fast og få han løs igjen heller, med det milelange båndet han har. Og da han endelig var løs igjen tok det ca 2 sek før han hadde rota seg rundt omkring og innimellom nye busker og småkratt. Selv om han er ganske flink til å hjelpe til med å komme løs igjen tar det tid. Og jeg hadde jo soppkurv, soppbok, kniv, briller og telefon og holde styr på også. Så jeg ga opp temmelig fort og begynte på returen. Innen jeg kom hjem til mannen hadde jeg ramla nok en gang, det begynner vist å bli en vane, jeg var dritsvett, med alt for tykk jakke,  omtrent lilla i ansiktet og ikke blid.  Mannen fikk klar beskjed om at det var siste gang Dino ble med på sopptur.

Jeg hadde sett noen fine sopper som jeg ville sett mer på, så da mannen skulle avgårde senere på kvelden tok han med seg Dino i bilen, og jeg benyttet sjansen til å gå en ny tur i fred og ro.  Da fant jeg noen piggsopper😁 De ble med hjem.

Jeg fikk med et par veldig store rødskrubb på turen med Dino. Men de  så ikke så pene ut etter rundvelten med kurven. Så de legger jeg ikke ut bilde av😁 Men denne fant jeg på min egen tur. 

Det vet jeg ikke hva er, så den tør jeg ikke å spise. Men den var fin da😊

Og denne her tok jeg bilde av på tur på torsdag, da dukket nemlig yngstemann og kjæresten opp her og ville plukke sopp de også. 

Den var hard som stein.

Vi fant veldig mange forskjellig typer sopp den dagen og tok med oss hjem. Vi la ut bilder på ei soppgruppe på facebook, for å se om noen kunne gi svar på hva de forskjellige kunne være. Kjekt å prøve og lære noe nytt. Kantareller fikk de plukke å ta med seg hjem. De er vi sikre på😁 Fant nok til en middag til dem. 

I dag er jeg sliten og trøtt etter en lang dag i går. Det ble langt på natt før jeg ble ferdig med middagslagingen og fikk gjort klar soppen som skulle i fryseren. Det blir tidlig kveld med boka. Deilig det da.

Ha en fin lørdagskveld❤

 

#piggsopp #sopptur

 

 

4 kommentarer
    1. Greit med litt bloggefri..blei ei uke på meg nå, vondt i nakke og hode da blir det sånn ! Koselig å komme litt ut i naturen..og sopp er jo fine på bilder uansett om di er spiselige eller giftige..men viktig å ikke spise/plukke om man ikke er helt sikker..lurt å spørre noen som kan det slik dere gjorde 🙂 God natt og fin morgendag til deg <3

    2. Gøy å følge deg på soppturene dine.
      Ikke spis, for jeg er ikke sikker. Men den soppen du tok bilde av og ikke vet hva er tror jeg er enrimsopp. Jeg lærte meg de sist jeg var på soppkontrollen. Men jeg må liksom studere og ta litt på soppen for å være helt sikker. Den kan i såfall spises og er en grei matsopp.

    3. Koselig med soppturer. Og det er masse sopp der ute. Men jeg er ikke sikker. Så tør ikke plukke så mye. Men jeg kunne mye før. Men er glemt. Men du frisker opp litt, men dra på kontroller i bygda. Men deilig å komme ut i lufta og skogen da. Sånn tenker jeg. Men her jeg bor er det lite sopp. Må nok ut i mer dype skoger.

    4. Jeg skulle gjerne lært mer om sopp, det ser så koselig ut å gå på sopptur, og så er det jo kjempegodt til middagen.:-) Håper du har hatt en fin dag!:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg