SOPP OG OSTESMØRBRØD

Når jeg plukker all denne soppen må den jo også spises. Kan ikke lagre alt i fryseren. Så da mannen kom hjem i går kveld ble det ostesmørbrød med stekt sopp til. Vi ville smake på den nye soppen jeg fant i går. Rimsopp. 

Og for å slippe og spare på de få kantarellene jeg også fant, ble de med i panna.

 

Først må de sammenkokes/samkokes som det heter. Dette gjøres også hvis du vil fryse de ned. Væsken skal fjernes fra soppen ved å legge de i stekepanna eller en kjele uten smør. (Jeg kommer med et eget innlegg om samkoking og frysing senere.)

 

Etterhvert begynner soppens egen væske å dampe ut og de blir liggende og putre i sin egen væske. Der skal de ligge til all væsken har fordampet og panna er tørr igjen.

Først da kan du skru opp varmen og ha smør i panna.

Stek de godt med salt og pepper. Jeg rakk ikke å sprøsteke de helt for mannen var så sulten. Men de ble gode uansett. En liten bolle med sopp ble det.

Og det smakte det, ved siden av ostesmørbrød.

 

 

Ostesmørbrødene ble ekstra store og fine. Jeg brukte nemlig det brødet jeg stekte i aluminiumsformen jeg gjemte på her en dag😁

I dag må jeg gjøre klar alle kremlene jeg fant i går. Og få de i fryseren. Jeg orket rett og slett ikke mer i går kveld.  Dessuten har jeg lagt de på benken for å ta sporeprøve av dem. Dette kommer det mer om i neste innlegg😊

Håper du har en fin dag i dag😚

 

#rimsopp #kantarell #sopp #stekesopp #samkokesopp #sammenkokesopp #sopp #blogg

13 kommentarer

Siste innlegg