SØNDAGEN HAR VÆRT HVILEDAG

Det var ikke lenge etter at jeg sto opp i dag at jeg bestemte meg for å holde hviledagen hellig. Altså ikke gjøre annet enn det jeg hadde lyst til. Uten å få et snev av dårlig samvittighet. Om det så var å lese i hele dag. Mannen var helt enig. 

Så da begynte vi med frokost først. Speilegg på brødskiver, og iskald melk. Så fant vi hver vår ende i sofaen. Jeg med boka og mannen med tv’n…som han sovna ifra med en gang. Helt typisk. Tror aldri han får med seg et helt program. Jeg har faktisk ikke sovet i dag, og det er bra. 

Nå har jeg begynt på den siste boka i en triologi av Margit Sandemo. 

Jeg begynte på ei bok fra henne for  mange år siden. Mulig det var 1. bok i serien Sagaen om Isfolket, som “alle” leste den gangen. Men jeg likte den ikke. Jeg ble aldri ferdig med den boka og har ikke prøvd meg på noen ny bok fra henne før nå. Og nå syns jeg disse 3 her er spennende, selv om handlingen er fra 1600-tallet.

Jeg foretrekker å lese det som har handling fra 1800-tallet og tidlig 1900-tallet i serier om bygde-Norge og livet på den tiden.

 

Jeg har også stekt et lite brød og et par rundstykker av surdeig. Jeg halverte den oppskrifta jeg har brukt. Tenkte og heller bake oftere, så jeg har det ferskt. Men det er ingen problem å ha det i fryseren altså, så jeg får se hva som er lurest etterhvert.

Her er resultatet i dag.

Ikke så store baksten.  Men det ble en prøve på rundstykker i hvertfall. Det er bare det at det ble stekt litt seint i dag. Og nå er vi mette etter middagen. Så vi har ikke smakt på noe det enda.

Jeg skal prøve det ene rundstykket før jeg legger meg. Må jo smake mens det er helt ferskt. Det var jo hele poenget med å bake bare litt av gangen..

Ha en fortsatt fin hviledag 😃

 

6 kommentarer
    1. Jeg har “Hviledag” hver søndag (når jeg ikke er på jobb, men nå har jeg ikke arbeidet helger på to år) Det vil som du sier si at jeg ikke gjør noe annet enn det jeg har lyst til.
      Har ikke lest noe av Margit Sandemose. Har liksom ikke sansen for litteratur fra den tiden hun skriver om.
      Det brødet ditt så helt fantastisk ut. Du er så flink til slike ting.

      1. Tusen takk😊
        Trorjeg skal begynne med å la hver søndag være hviledag jeg også.

        Er helt enig med deg at den tiden hun skriver om er litt for lenge siden. Pluss mye overnaturlige saker.

    2. Jeg har ikke lest noe av Margit Sandemo….enda. Har mange ganger tenkt jeg skulle det, men så er det så mye annet også jeg har lyst å lese. Jeg liker også å lese 1800 talls serier og romaner. Og det er sjelden jeg har lest noe fra 1600 tallet. Men forrige gang jeg gjorde det, var det veldig spennende, og jeg takket veldig for at jeg lever i dag, på 2000 tallet 🙂
      Hviledag er jammen ikke dumt nei. Jeg har mange hviledager gjennom uken, kan ikke planlegge sånt, det bare blir sånn, men dagen i dag har jeg også hvilt mye. Det har vært en fin dag.
      Godt med fersk bakst ja. Lurt å bake oftere, i alle fall hvis det faktisk blir at man gjør det 🙂 Jeg mener, hvis den dagen kommer og det føles som arbeid, da er det ikke lurt lenger, for da blir det et ork 🙂
      Ønsker deg en fin resten av søndagen, og en god uke når den starter i morgen ♥

      1. Det blir noen hviledager her også. Men tenkte det kunne være kjekt å ta søndagen til en slappe-av-dag uansett. I hvertfall bare gjøre det jeg har lyst til😊
        Fin mandag ønskes deg😚

    3. Deilig det da. Flink til å bake du. Ser helt lekkert ut.
      Ikke lest noe av henne..Tror ikke jeg orker heller. Det er så mange nye bøker som heller venter. Isfolket har jo alle lest, men ikke jeg. Men skal aldri si aldri – så kanskje en dag…
      Her har jeg jobbet hos mamma. ryfddet og ordnet og skifta på senga hennes…<3 klem til deg…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg