Skogstur oppi lia.

Det ble seint før det ble skogstur på meg i går. Etter inntak av x antall ferske rundstykker måtte magen hvile ei stund, og jeg benyttet sjansen til å se en episode av serien jeg har blitt helt hekta på. The Affair. Jeg klarte såvidt å holde øynene oppe til episoden tok slutt. Svitsjet over på nyhetskanalen, og lå og hørte på den mens jeg døset bort innimellom nyhetene. Mannen sov som et barn på den andre sofaen. Så innen vi våknet til live igjen var det kveld.

Jeg hadde ikke helt gitt opp tanken på en skogstur. Jeg var nysgjerrig på hva som fantes oppi lia ved oss. Om det var sopp og bær…..eller bark og annet materiale til garnfarging.

Klokka var nærmere halv ti da jeg endelig hadde bestemt meg for en liten skjekk. Mannen tilbød seg å bli med, og da var jeg raskt til å pakke både poser og bokser til å samle ting og tang i. Ante jo ikke hva jeg ville finne.

Bær var det dårlig med. Noen har nok vært å plukket før meg. Men det lyste raskt oransje og fine kantarellene langs traktorveien oppover. De plukket jeg med meg og la de i en papirpose.

Det var ikke akkurat mengder av dem. Det pleier det heller ikke å være akkurat her, men nok til en middag eller to. Siden det begynte å mørkne ganske raskt konsentrerte jeg meg mest om kantarellene videre innover også. De er lette og se. På mitt faste sted var det faktisk ikke en eneste en.

Så jeg gikk videre til et sted hvor jeg har funnet kjuker tidligere. Til garnfarging. De vokser på trestubber. Og jeg tenkte kanskje det hadde begynt å komme nye på de samme stubbene jeg hadde plukket fra før.

Det hadde det. Her kommer det nye fine kjuker.

Dette er jeg ganske sikker på er rødrandkjuker. Jeg har allerede liggende noen som er ferdig tørket. Tenker jeg lar disse stå litt til før jeg plukker dem.

Da vi kom tilbake fra turen oppdaget jeg at posen med kantareller var borte. Antagelig la jeg den fra meg da jeg tok disse bildene. Jeg orket ikke å gå opp igjen dit i går kveld. Jeg får se om jeg finner den i dag.  Vi fikk oss en liten kveldstur i hvertfall, og det var godt. 

Ønsker deg en fin tirsdag 😚

8 kommentarer

Siste innlegg