SKOG-DAG

Det var det det ble i dag. En dag i skogen.  Jeg skulle se etter sopp, men i stedet lyste det rødt i store tuer.

Tyttebær!! Jeg måtte bare plukke noen av de.

Jeg satte fra meg soppkurven. Heldigvis hadde jeg med en ekstra pose til sopp jeg er usikker på. Den ble brukt til tyttebær istedet. Jeg fikk da plukket godt over halvkiloen.

Så gikk jeg ei runde med soppkurven  innover i skogen. Men det var skikkelig dårlig greier. Omtrent det eneste jeg så var disse her.

Den nederste er jeg temmelig sikker på er en rødbelteslørsopp. IKKE SPISELIG! Jeg tror de på øverste bilde er det samme.  Men de har en veldig kubbelignene stilk, hmm….usikker . Jeg lot de stå.

Mannen hadde mer enn nok å gjøre. Det er store stykker med skog som er fellt.  Og vi kan rydde og ta med alt vi orker. 

Akkurat her var det tørt, så vi tok med ett lass av det.  Kjekt å ha noe vi kan kappe og bruke denne vinteren også. Ellers er det mest til neste års bruk vi har hentet.

Nå blir det helt sikkert noen flere lass fra dette feltet vi henter ned først og fremst. 

Det var deilig å være til skogs i dag. Sol og varmt vær. Vi var oppom en svipp på ei hytte der oppe også, og fikk en kaffekopp. 

Skal si det smakte med middag da vi kom hjem i kveldinga. Og sååå trøtt man blir av å være ute hele dagen. Det blir tidlig kveld på meg.

I morgen kan jeg nok beregne noe tid til kapping eller stabling av ved. Selv om det er søndag. Vi har fyra I ovnen 2-3 kvelder allerede. Og jammen er det noe eget med vedfyring. God varme og deilig lukt. Så det er bare å stå på.

Ha en fin kveld😚

 

12 kommentarer
    1. Så fint å kunne bruke naturens ressurser. Alle virker til å være flinke med det. Det er bare jeg som kjøper alt i butikken liksom 😉
      Nyt fine bær. Og veden varmer flere ganger, så det er slett ikke så dumt å jobbe med 🙂

      1. Det er veldig mange her inne på blogg som er flinke med bær og vekster ja 😃
        Det er gøy å lære noe nytt av det man leser også.
        Helt sant at veden varmer mange ganger. Vi tar det som trening😃

    2. Kjempefine bilder fra skogdagen, og nå har jo høstfargene begynt å komme.

      Vi plukket 3 – 4 liter blåbær da vi var på hytta til søsteren min og mannen hennes i slutten av juli. Tyttebær kjøper vi siden det kun er mannen min som spiser det. Hender av og til at jeg tar tyttebær til kjøtt.

      Ønsker deg en kjempefin søndag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Mannen her elsker tyttebærsyltetøy ved siden av middagen😃 Jeg har lært meg å spise det jeg også nå. Så jeg kan alltids prøve å sylte litt for å se om det blir godkjent😃

    3. da fikk jeg svar på soppfangsten,er ikke et stort soppår her hos meg heller,men ennå kan det komme i september :=) og så godt å kunne gå og forsyne seg av allerede nedlagt tømmer da,ja da er det bare å hente det en har plass til ,for det er som du sier,deilig varme av vedfyring

      1. Jeg skal ta en ny runde senere for å se etter sopp. Der må da være noe et eller annet sted.

        Ja den veden er vi kjempeglade for å kunne hente. Den er gull verdt😃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg