SKAL TESTE LAV FODMAP DIETT

Med råd fra legen har jeg blitt anbefalt å prøve lav FODMAP diett. Jeg har hatt reflux i mange år…nå har jeg funnet ut at jeg har et mellomgulvsbrokk også. Pluss irritabel tarm.

At det er noe galt i magesystemet har jeg i grunnen skjønt ei stund.

Det er pga den irritable tarmen jeg skal teste ut denne dietten.

I 4-6 uker skal en hel masse matvarer kuttes helt ut. Da er det mye som må ertattes med noe annet.

Jeg kan tydelig se for meg at dette ikke blir en billig prosess. Det er snakk om bl.a glutenfritt, laktosefritt- eller laktoseredusert, bønner, erter, løk, hvitløk, pluss en del andre grønnsaker og en god del frukt.

Hvis mageplagene føles bedre etter disse ukene kan jeg prøve å gjenninnføre en og en ting av gangen. Da kan jeg etterhvert finne ut hva magen tåler og hva den ikke vil ha.

Så enten i kveld eller før jeg spiser i morgen skal jeg handle inn mat som er godkjent i dietten, fra matvarelista jeg har lastet ned på telefonen min.

Det blir litt av et prosjekt dette her. Jeg som er så glad i all slags mat. Men hjelper det så er det verdt det. For de som ikke vet hva FODMAP er kan du lese om det HER . Jeg har måttet Google og lese meg opp på det meste. Jeg hadde ikke peiling på hva det gikk ut på selv om jeg har hørt navnet på dietten flere ganger.   

Ha en fortsatt fin kveld😚

 

#FODMAP #fodmapdiett #mageplager #diett

6 kommentarer
    1. Oi. Her blir det litt tøft skulle tro. Jeg kunne tenke meg selv hvis det er meg. Men for at man skal bli bedre, må man gjære tøffe valg. Lykke til med deg. Håper du blir bedre.

      1. Takk, Takk, Blir spennende å se hva resultatet på dietten blir etterhvert😊
        God bedring med fingeren, og lykke til til mannen din😚
        Klem 😚

    2. Magen og tarmen min fungerer mye bedre når den får det som den tåler, så lurt å prøve dette! Blir nok litt planlegging og tilrettelegging i begynnelsen, men forhåpentlivis er det verdt det! Lykke til! 🙂

      1. Så fint å høre at magen din tåler det du spiser nå😃
        Jeg er veldig spent på om jeg finner ut av noe med denne dietten😊
        Jeg får Google meg frem til oppskrifter og finne løsninger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg