SKAL PRØVE Å TØRKE URTER

I dag husket jeg å plukke noen av urtene mine rett etter at jeg sto opp. Jeg har lyst til å prøve å tørke noen av dem så jeg har i vinter.

Jeg leste litt om det. Det sto at det er lurest å plukke på morgenen, da har de kraftigst aroma.

( Ja….jeg har sett edderkoppen på det ene bladet. Det er lurt å skylle alt man plukker før bruk. )

Dessuten blir det veldig fullt i “urtekassa” etterhvert. Det viser seg at jeg har satt for mye i den. Det ble dårlig med lys og luft i bunnen for plantene.

Nå ser det mye bedre ut i kassa. Jeg plukket de største bladene av bladpersillen og litt av basilikumen. Det ser ikke ut som basilikumen trives så godt, men nå håper jeg den blir friskere og frodigere. 

 

Paprikaplantene kom bedre til syne også nå. Det begynner å bli litt størrelse på dem. Jeg har nesten ikke sett dem bak alt det andre.

Det er mange knopper på dem også. Mulig jeg må plukke bort noen, sånn at det er større sjans for at de som blir igjen får nok næring. Jeg har gjort det på planta jeg har hatt inne i vinter. Den står med 3 grønne paprikafrukter nå.

 

Her har jeg knytt små bunter av det jeg plukket inn på morgenen. Nå henger de på kjøkkenet. Ikke så store greiene, men moro er det.

Og det var nok ikke dumt å høste inn noe, så det blir god plass til nytt som vil frem.

Jeg kommer til å fortsette med dette så lenge det spirer og gror. Så får vi se hvor mye jeg klarer å tørke innen høsten kommer.

Ha en god helg😚

 

8 kommentarer
    1. Veldig artig å følge med på dere som driver og dyrker ting, og lager mat av “alt mulig rart” 🙂 Eksempel Fruensvilje, hun er RÅ på å bruke ting i naturen synes jeg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg