SITTER OG TENKER OVER LIVET

Nå er ferien slutt for de fleste. Jobben kaller igjen. Jeg savner jobben min og kollegene mine. Kjenner at jeg føler meg litt utenfor samfunnet.Men det ser ikke ut til at jeg kommer meg tilbake dit. Er jeg heldig får jeg lov til å jobbe noen vakter innimellom, hvis det er behov for folk og jeg er i form til det.

 

I dag plundrer jeg med å våkne, selv om jeg har sovet mange timer. Antageligvis er det fordi jeg var overtrøtt etter det jeg holdt på med i går. Men det var veldig godt å få tatt litt av innhøstningen fra hagen. Tilslutt i går kveld hjalp jeg mannen å bære inn en del materialer, og det tok litt på. Men han syns jeg var sprek som klarte det😊  Tross alt er jeg vant til sjauing på jobb. 

Det som gjør alt så vanskelig er at jeg aldri kan vite hvordan dagen min blir. Enten kan det gå i full fart ( noe det veldig sjelden har gjort i det siste) eller så klarer jeg ikke annet enn å stå opp og spise i løpet av dagen i perioder. Heldigvis begynner dagene å bli litt bedre nå. I går fungerte jeg fint og det har jeg tenkt til i dag også. Planen er å gjøre noe med noe av bæra jeg plukket inn, og jeg må prøve å strikke ferdig ei lue. Pluss bake brød. Resten får jeg ta som det kommer. Og det er nettopp det som er problemet.  Det er veldig vanskelig å kunne planlegge dagen. Plutselig… Helt fra det blå kan jeg stupe inn i mørket. Og da blir jeg der resten av dagen og litt til. Så med et knips ser jeg alt helt annerledes igjen og kan legge 100 planer. Som da blir helt kaos fordi jeg ikke klarer å sortere ut hva jeg skal begynne på. Og sånn går runddansen. Når hodet har jobbet lenge nok med alle planene og ikke får bestemt hva som er viktigst kommer gjerne hodepinen og duringa i hodet og ørene. Til slutt blir det bare til at jeg går og legger meg , lukker øynene og stenger ute hele verden.

Det begynte å snike seg inn tanker da jeg satt her med kaffen min i sta. Om kulde og kald vinter.. fysj! Men jeg klarte å jage de bort.  Jeg tenkte “nå må du gi deg!! Det er grønt og flott der du sitter!! Temperaturen er helt topp. Jag de stygge tankene vekk og lev i nuet!” Så jeg skal prøve å leve etter det i dag… å leve i nuet. Det lærte vi om på bipolarskolen jeg gikk på. Om jeg bare kunne klare å huske på noe av det vi lærte der for å overleve dagen med noenlunde livskvalitet. Kanskje jeg skal finne frem permen derfra. Det var faktisk veldig mye nyttig vi lærte der. Blant annet om å forstå oss selv og hva sykdommen gjør med oss.

Med rolige dager i mitt eget tempo håper jeg at jeg får mange gode dager i fremtiden, selv om jeg føler meg utenfor da jeg ikke klarer å jobbe.

Ønsker alle der ute en god dag😍

 

#tanker #arbeidsliv #leveinuet

 

10 kommentarer
    1. Slike tanker får man. Alt man vil og ikke får helt til på grunn av sine begrensninger. Du får prøve å holde kontakten med dine gode kolleger på andre måter. Ikke så lett bestandig. For å jobbe Max med din sykdom er ikke kjekt. Da går du på en smell igjen. Ta vare på deg selv og tenk at du jobbet masse i ditt liv. Nå er du sykmeldt og bør ikke ha dårlig samvittighet. Men det blir jo også mindre og mindre sosialt på en arbeidsplass også. Følte det var mer tid før til den gode praten.

      1. Takk for gode ord.
        Det er sant som du sier. Jeg har jobba masse i mitt liv. Og også det du sier om det sosiale på jobb. Man rekker knapt å veksle noen ord. Men man er da med i nettverket i hvert fall.
        Jeg må nok bli flinkere til å ta kontakt og komme meg ut døra nå som jeg bare er hjemme.
        Ønsker deg en fortsatt fin kveld😚

    2. Jeg kjenner meg jo igjen i det her.. syns at da jeg begynte å blogge ga det litt “mening” i hverdagen, men savner jobben veldig..utrolig tøft å føle seg litt på sida av livet liksom.. Men heldigvis er det fortsatt fine ting og om man har en god dag kan man kose seg 🙂 Klem til deg <3

      1. Tusen takk<3
        Ja, det er det med å lære seg og godta ting som de er. Og klare å tenke positivt oppi det hele.
        Ønsker deg en fin kveld😊
        Klem <3

    3. Jeg forstår deg kjempegodt når det gjelder tankene dine. Kjenner meg igjen selv fra da jeg begynte å bli mye sykemeldt pga betennelsesreumatismen min.

      Det er viktig at du lytter til kroppen din, for helsa di kommer i første rekke <3 🙂

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    4. Ikke noe kjekt med de tankene der.. 🙁 Føler sånn med deg! <3 Selv er ikke jeg i jobb heller, på grunn av Fibromyalgi og en tilleggssykdom jeg ikke husker navnet på. Eneste jeg ønsker er å komme meg i jobb, men jeg klarer ikke. Vi får gjøre så godt vi kan og PRØVE å tenke positivt <3 Vet det ikke er enkelt, men det er verdt å prøve 🙂 Ønsker deg en fin kveld <3 Klem til deg! 🙂

    5. Jeg kunne sikkert bisst mer enn eg gjør om bipolar, men høres utfordrende ut. Håper du karer å gjennomføre noen planer og bre litt i nuet. Er det lov å spørre om du la bokprosjektet helt bort? Syntes drtrt var spennende. Ellers så synest jeg sånn fra utsiden at du virker flink med å fp ting gjort, men strikking, bæra, baking osv. Jeg gjør ikke så mye selv. Bra du har en jobb å gå til, kan være kjekt å jobbe på butikk:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg