Resultatet fra onsdagens fangst.

Jeg holdt på både ute og inne i hele går, så da kvelden kom orka jeg ikke å fortelle deg hva jeg gjorde utover kvelden på onsdag. Jeg skulle jo det. Her kommer det da. 

Jeg lette etter Or langs veien mens jeg kjørte bil som jeg fortalte i går. Da jeg kom hjem og vi hadde spist middag, syns mannen jeg kunne bli med på skauen. Han rydder trær der oppe nå, og skjærer ned masse forskjellige typer. Han var sikker på at den ene typen var nettopp den jeg lette etter.

Det er to typer Or som vokser her i landet.  Svartor og Gråor etter det jeg har lest.

Han hadde helt rett. Det lå mange nedfelte Gråor der. 

Vi hadde tatt med oss både skarp kniv og ei lita øks. Så det var bare å begynne å barke. Jeg skulle ha 1 kg for å farge 100 g garn.

Har du sett så fin oransje farge barken har inni ? Den var veldig skarp. Til garnfarging skulle den gi en type brun farge.

1 kg bark ble lagt i en kjele med vann da vi kom hjem. I går kokte jeg fargesuppe på det.

Jeg satte kjelen til oppkok, gikk ut, og glemte den bort. Da jeg plutselig kom på det og løp inn, sto det og kokte over som bare det. Da ble jeg litt lei meg. Mye av fargevannet hadde rent utover ovnen og gulvet. Gulvvask måtte til med en gang.

Heldigvis hadde vi tatt med oss litt ekstra bark, så jeg la i litt mer og fylte på med vann igjen. Dette skulle koke 2-3 timer.

Senere på kvelden plukket jeg ut barken, silte igjennom fargesuppa, la jeg garnet i kjelen og ventet spent på hvordan fargen ville bli.

Denne gangen hadde ikke garnet fått noen form for beising på forhånd. Jeg leste at bark ikke skulle trenge det. 

Resultatet etter 1 times koking ble denne fargen. 

Her har jeg tatt bilde av det ute i sola i dag, for å se fargen i sollys. 

Nå har jeg til sammen 4 forskjellige farger, og kan snart begynne på ei strikkejakke/kofte til meg selv. Det blir gøy.

Kan hende prøver jeg meg på en ny farge i dag. Tenkte jeg skulle koke opp resten av fargesuppa fra i går. Jeg har igjen litt mer bark jeg kan ha i og jeg har masse rabarbrablader jeg kan plukke. Det kan bli spennende å se hva slags farge det blir. 

Nå må jeg ut å klippe plenen. Hvis jeg klarer å dra i gang klipperen. I går gadd jeg ikke å prøve en gang. Jeg startet vedkappen i stedet og holdt på med kapping og stabling så lenge jeg orka i varmen. 

Ønsker deg en fin sommerdag😙

 

5 kommentarer
      1. Jeg er fersk på dette her, så jeg leser alt jeg kommer over😊 F.eks hva som kan brukes av planter og sopp. Tror det er et par år siden jeg prøvde meg for første gang. Leste mye da også. Men har ikke kommet i gang med å prøve alt før nå😃
        Er spent på fargen jeg også😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg