PRØVER MEG PÅ NYE TING

I går laget jeg Crumble-pai ( smuldre-pai) Jeg har aldri laget pai av noe slag før. Denne ble faktisk veldig god. Selv om jeg ikke hadde alt det jeg skulle hatt etter ei oppskrift jeg fant. Jeg byttet ut pærer og tranebær med frosne jordbær bl.a.  Og det jeg ikke hadde til “lokket” fikk bare være.  Jeg hadde det viktigste. 

 

Vi fikk store øyne begge 2 da vi smakte på den….nam-nam, men jeg skulle veldig gjerne hatt is ved siden av. 

Så da ble det testet ut fløteis i dag. Og siden jeg da ble sittende igjen med eggehvitene, måtte jeg også prøve meg på marengs. “Pikekyss” skulle jeg lage, men de ble ikke helt vellykket på fasong. Sto og plundret med sprøytepose og greier for å få fine topper.  Men det ble bare små pletter av de. Hadde tydeligvis ikke piska lenge nok. Men etter å ha stått i ovnen en time ekstra ble de fine og myke inni og sprø på utsiden. 

Isen ble gul av eggeplommene, og i marengsen tok jeg i grønn konditorfarge som nesten ikke ble synlig. Faktisk ble alt veldig godt…til  å være første gang jeg prøver meg på alt dette😁

Men vi fikk ikke smakt på paien og isen sammen. Paiformen ble jo tømt i går. Så neste gang må jeg lage alt samme dag. Det blir nemlig ikke siste gang dette skal lages! Selv om jeg kjenner jeg har fått i meg nok sukker for en evighet akkurat nå.

Oppskriftene skal jeg dele med dere i morgen. I kveld er jeg for trøtt. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves..hehe.

Ha en riktig god natt😚

4 kommentarer
    1. Ser helt nydelig ut. Den isen så innmari god ut altså! Paien også. Deilig. Men som du sier. Mye sukker av sånne ting. Men en gang i blant er ok….Og det er virkelig deilig det man lager selv! 🙂 God natt!

    2. Detta så jo godt ut 🙂 Har lagd noe lignende pai med epler…nam 🙂 Kan være koselig å “pusle”litt med matlaging..men man må ha god tid og som du sier ikke lage alt for mye søtsaker..men litt skal man jo ha å kose seg med 🙂 Fredagsklem fra Mjøndalen <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg