PROPELL PÅ JOBB I GÅR KVELD

  • I går var jeg litt småirritert da jeg kom på jobb.

Jeg jobber som sagt i en matbutikk, og der er det et tempo uten like som skal holdes. Varer som skal lempes, sorteres og plasseres ut i hyllene. (Og jeg skal love dere at alt ikke veier så rent lite.) 

Tempoet skal være høyest mulig hele tiden, mest mulig skal rekkes . Og da du knapt er 160 cm lang , tar det ekstra tid å rekke opp i de øverst hyllene . Da må man finne bruskasser og klatre opp og ned på de.

Og da man i tillegg har kneproteser i begge beina , er det også umulig å komme ned og inn i de nederste hyllene med varene. 

I går kveld jobbet jeg med ei som ikke er høyere enn meg.  Så vi måtte begge opp og ned på bruskasser. Hun er snart pensjonist, og jeg er 54. Vi jobbet på spreng så svetten haglet. Ikke 5 minutter pause utenom matpausen. Som regel får vi tatt en 5 minutt i løpet av dagen. Men i går hadde vi ikke sjans. Varene kom seint i går . Ikke før 17.30. Og da du skal rekke paller med frysevarer og ferskvarer før stengetid blir det TRAVELT!  

Klokka går ihvertfall. ..den går alt for fort. Vi hadde ei som var i kassa, på alder med meg og fortiden med vond rygg. Og oss andre 2 “gamlingene ” på gulvet.  Ofte må man fly fra det man holder på med, og steppe inn i neste kasse hvis køen vokser. Er man heldig får man sitte der noen minutter og hvile beina litt. Den siste unggutten var ferdig  klokka 18.00.

Og her kommer irritasjonen min inn. 

Det er merkelig rart hvor raske de unge “spreke ” gutta er til å få satt seg i kassa. Pingler kaller jeg dem. De klarer virkelig ikke en hel arbeidsdag på gulvet. Men de eldste av oss skal tåle det , og slite ut det man tilfeldigvis skulle ha igjen av ledd som fortsatt funker sånn nogenlunde.  

Men i går bestemte jeg meg!

Pinglene skal får sitte i kassa. Det ville jo være for ille om de skulle slite seg ut stakkar. Kanskje de får beholde helsa lenger enn til de er 50. Jeg skal fly på gulvet til det ikke er mer igjen av meg.

Ellers trives jeg godt med mine gamle kollegaer som vet hva det vil si å jobbe.

Sender en fin blomst til dem 🙂

 

 

#arbeidsliv #stress #slitenkropp #forbanna

6 kommentarer
    1. Det er veldig rart det der. 🙄 Søstra mi jobbet i matbutikk tidligere, og hun sa akkurat det samme. 😉
      Når jeg jobbet i matbutikk for mange år siden, måtte alle ta hver sin tørn på både det ene og det andre.
      Skjønner at du blir litt irritert da 😍

      1. Det er jo meninga å bytte på litt.Og vi prøver på det også,men nå skal jeg ikke gidde å krangle med de yngste lenger om å få satt meg ned litt. Det som er rart er at de eldste fint burde klare 7.5 timer på gulvet, mens de yngste er nødt til å sitte er par timer.

    2. Jeg tror den generasjonen etter oss har et litt annet syn på det å jobbe… og da spesielt de som ikke har valgt utdannelse på første hylle, men bare havnet en plass fordi de trengte inntekta som følger med jobben.

      1. Ja. Vi prøver å dele på det, men jeg begynner å bli lei av at det ender med at de yngste får kassa. Det er nok å gjøre der også. Det er ikke det, men der får man i det minste hvilt beina litt, og det er ikke så store “styrkeløft”.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg