PLANTENE VOKSER

Det skjer da litt i avlinga mi. I urtekassa liker det meste seg, men det begynner og bli trangt der nå. Jeg må høste inn en del av de største salatbladene i dag, så det blir mer luftig for det som kommer nytt fra bunnen av.

Her er det koriander som vokser til den store gullmedalje.  Jeg må lese meg litt opp på hva som kan brukes av den. Jeg vet at korianderfrø kan brukes, men om blomstene bør plukkes av, eller hva jeg gjør med dem vet jeg ikke ennå. Vi bruker ikke spesielt mye koriander, så jeg vurderer å høste mye av den og tørke i ovnen. Lage krydder. Basilikumen bruker jeg, den syns jeg er god.

To nye paprikaplaner kommer med blomster. 

 

Bladpersillen vokser som bare det. Og en persillerot vokser seg stor under bladene. Den er kjøpt i butikken for et par mndr siden, som bladpersille i potte, fra urtehylla.

 

Under all bladpersillen begynner vårløken å komme frem. De plantet jeg ut røttene på, etter å ha spist opp vårløken. Den er også fra butikken. Vårløk og purre er bare å sette i vann eller plante i jord da den er brukt opp. 

 

Utenfor urtekassa derimot vokser det ikke fort. Tomatplantene er små og pistrete. Noen få tomater begynner å komme. Det er bare å håpe på at plantene rekker å vokse seg større og og få flere tomater i løpet av sommeren.

 

Akurkplanta kommer det noe på. Den er det moro å følge med på. Jammen vokser agurkene fort. Dette her er ei plante jeg kjøpte på et gartneri. Babyagurk. Skal bare bli 10-12 cm lange.

 

Og her er begynnelsen på et appelsintre.  Det er plantet av en appelsinstein. Det står bare i stuevinduet i ei blomsterpotte med en annen plante foreløpig.

 

Jeg ser at uteplantene vil ha vann nå. Så vanne er det første jeg må gjøre, før jeg begynner med noe som helst annet. Jeg har mange prosjekter i dag. Noen er allerede gjort. 

Og jeg vil takke Solliv for at hun var så snill og linke til bloggen min i går kveld. Solliv har en fin blogg som jeg følger daglig. Gå inn å les du også. Tusen takk for hyggelig og overraskende innlegg😃

 

Ha en flott dag alle der ute😚

 

 

 

4 kommentarer
      1. Jeg er blitt flinkere med planter etter at vi flyttet hit vi bor nå. Her er det masse plass til å pusle med det både ute og inne😃
        Var heller dårlig på det før den tid😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg