PINNEKJØTT I GÅR

Sist jeg var nede hos min mor fikk jeg med meg en pose med pinnekjøtt. Hun skulle komme opp å spise det hos meg en dag det passet. Og i går havnet det i gryta.

Det må ligge i vann ca 1 døgn først.  Ellers blir det alt for salt. Byttet vannet en gang også i løpet av den tiden.

Jeg gjorde det helt enkelt. La noen pinner og ei lita rist i bunnen av kjelen og fylte vann til toppen av pinnene. Fordelte kjøttet så godt jeg kunne over der igjen og lot det dampe under lokk i 3 timer. Jeg hadde litt god tid. Ellers skulle det holde med et par timer. Det eneste jeg bruker som tilbehør er poteter og kålrabistappe. Det er bare sååå godt!! 

Dette kjøttet var urøkt.  Det er dét min mor er mest vant tìl å spise. Jeg selv har ikke spist pinnekjøtt i så mange år, men fikk plutselig smaken og sansen for det på et julebord for noen år siden.

Det er bare det at siden det stort sett bare er en gang i året det blir spist så husker jeg aldri om det er røkt eller urøkt jeg syns er best. Men jeg tror det er røkt. 

Faktisk drakk jeg juleøl til middagen den gangen. Jeg er ikke så glad i hverken øl eller vin til maten. Syns det smaker aller best med vann, eller til nød brus. Men til pinnekjøtt var juleøl perfekt. I går ble det bare vann da😉 

Min venninne ble også begeistret for pinnekjøtt den gangen på julebordet. Hvis jeg får tak i en pose til på butikken her oppe, skal jeg be henne på middag en dag. Forrige uke hadde de mange poser igjen til halv pris. Så GLED deg Anita…. Hvis jeg får tak i en pose😃 

Ønsker alle en fin fredag😚

 

6 kommentarer
    1. Pinnekjøtt er utrolig godt. Det er yndlingsmaten til nesten hele familien.
      For noen uker siden så jeg pinnekjøtt av rein på Meny. Det har jeg lyst til å prøve en gang, (håper jeg kan finne det på tilbud…)

      1. Ja…det er veldig godt.
        Men av rein har jeg aldri sett. Det er sikkert verdt å prøve det. Kan tenke meg det er en passe stiv pris på det. Du får følge med om det blir halv pris på det også😁

    2. Så herlig da. Pinnekjøtt er godt det altså! Særlig med med slikt tilbehør som du har! Lurt å passe på tilbud, gett. God helg til deg…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg