PAPRIKAPLANTEN FRA I FJOR

Her kommer det flere paprika.  På den eneste planten jeg har stelt skikkelig med i vinter.

Den har stått inne i stuevinduet fra i senhøstes. Den står fortsatt i det stuevinduet som har mest sol. Jeg bare flyttet den nå for å få et ålreit bilde av den.

Jeg var tydeligvis for sen med å så i fjor våres, så det rakk ikke å komme annet enn blomster og en liten grønn paprika på den da den sto ute i sommer. Faktisk har det vært noen blomster på den et par ganger i vinter. Men de fikk jeg ikke til. Sikkert for lite lys eller noe. Nå har den begynt å få blomstergjødsel. Har fått et par ganger bare hittil. Gjødselen, mer dagslys og varmen fra sola har gjort at det skjer ting raskere her nå. Det er ordentlig morsomt å få det til.

For ei uke eller to siden sådde jeg noen få nye frø fra en paprika jeg hadde i kjøleskapet. Men jeg hadde ikke mer enn snudd ryggen til før Dino snudde de opp ned, så jord og frø lå i ei smørje ute på verandaen. Jeg ble ganske så hissig og bare kastet hele blandinga opp i pottene igjen. Jeg har latt de stå inne i vinduskarmen i tilfelle et par av frøene skulle være så heldige å finne veien opp av jorda. For 2 dager siden så jeg at et av frøene har hatt flaks og prøver å stikke en liten nese opp mot lyset.

Jeg er nok for sent ute i år også vil jeg tro. Men det er verdt et forsøk. Og nå vet jeg jo at de overlever vinteren inne i alle fall. Jeg har googlet meg frem til at frøene bør sås allerede i løpet av vinteren. Noen mener allerede lenge før jul.

Men har du en paprika i kjøkkenskapet så gi noen av frøene en sjanse i ei potte med blomsterjord. Det er alltid gøy å se noe spire og gro.

HA EN FIN SØNDAG❤

 

#paprika #paprikaplanter #paprikafrø  #frøfrapaprika #dyrkselv

 

 

10 kommentarer

Siste innlegg