Nordlys over Åmot i går kveld.

Jeg var en tur i Hokksund i går. Dro nedover utpå ettermiddagen en gang. På nyhetene og Facebook ble det pratet og skrevet om nordlyset som hadde vist seg natta før , og som antagelig ville vise seg igjen i går kveld. Vi satt og fulgte med litt i vinduet etter mørkets frembrudd, men så ingenting. Det regnet jeg ikke med heller siden vi hadde på både lys og tv inne.

Da jeg syns det var på tide å komme meg hjemover sa jeg at jeg skulle følge med på himmelen på vei oppover, og ringe hvis jeg så noe. Min mor har aldri sett det. Jeg har sett det en gang før.  Det må ha vært en gang mellom 6 og 8 år siden jeg så det over Vikersund, da jeg bodde der. Den kvelden var det masse av det grønne lyset som danset på himmelen. Det var magisk flott.

Vel..da jeg var på vei over svarte bygda i går kveld, kom det plutselig fin musikk på radioen. Den ble skrudd på full styrke og nordlyset  var glemt. Helt til jeg tilfeldigvis fikk se noen “skyer” som hadde en litt merkelig formasjon bortover nesten hele himmelen. Da kom jeg på det igjen. Det kunne faktisk være begynnelsen på nordlyset som dukket opp. Hvis jeg ikke hadde sett det før ville jeg ikke skjønt det sånn med en gang. For fargen var lik vanlige grå skyer. Det var bare så vidt en antydning til svak grønt hvis jeg kikket nærmere etter. Og det gjorde jeg, for jeg stoppet bilen og sto og ventet litt der oppe i mørket. Å joda ….det grønne lyset kom etterhvert, men fortsatt bare svakt. Jeg fikk det ikke frem på bilde engang.

Det kom og gikk litt og til slutt kjørte jeg videre, men nå fulge jeg nøye med hele tiden. Og plutselig viste det seg tydeligere frem. Såpass at jeg stoppet enda en gang og fikk med meg øyeblikket. Nå var det så grønt at det vistes på bilde også.

Bildene ble ikke bra, men du ser at det er nordlyset som beveger seg stille over Åmot her.

 

Ingen full dans på det denne gangen. Det var noe helt annet den første gangen jeg så det. Men de små øyeblikkene det dukket svakt opp i går kveld var også stas og få med seg. Det er et sjeldent syn her på Østlandet.

 

  HA EN FIN DAG 💚

 

6 kommentarer
    1. Jeg har nordlysvarsel på mobilen, og det kom flere meldinger om at det var mulig å se det i går. Problemet er at det er ikke så lett å se det med alle lysene vi har over og rundt Oslo. Så derimot mange fine bilder på nettet. Klems 🤗

      1. Det er nok lettest å se det der det er helt mørkt. Det var ikke store greiene jeg fikk se i går, men veldig gøy alikevel 😃
        Fin kveld til deg 🫠

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg