NOE MAN BLIR SVETT OG VARM AV FLERE GANGER.

Det er ved. Den varmer mange ganger den når man ikke kjøper den ferdig i små sekker.. I går ble jeg med mannen en tur på skauen.  Vi har fått et lite stykke der oppe som vi kan hente ned alle trærne som er skjært ned.

Jeg veit ikke hvor mange liter mannen har svetta ut i løpet av den siste tida. Alt må jo kvistes med motorsag og dras frem til veien. For deretter og lempes på henger, kjøres ned til gården, lempes av hengeren igjen, kappes i passe vedlengder, noe må kløyves, og kan det stables til tørk over vinteren, og neste sommer. Og neste høst , da det har tørket skikkelig skal alt hives inn i vedskjulet. Neste vinter har vi masse god og tørr ved. Som da må hentes i vedskjulet og bæres inn i stua.

Der skal den varme for siste gang….. i ovnen. Og vi kan kose oss inne i vinterkulda med masse god samvittighet.

Da har vi fått trening, skauturer, frisk luft, svetta max…mange ganger, og kanskje tilogmed bedre form og helse.

Her er mannen i gang i går. Han elsker å være på skauen. Storkoser seg, og kan vris opp når han kommer hjem. 

 

Jeg var ikke i slaget i det hele tatt i går, så det var ikke så mye annet enn for selskapets skyld jeg ble med.

Jeg gikk en tur med Dino der oppe. Ca 2 km tenker jeg. Kikka etter sopp, men så ikke noe særlig.  Jeg er mest opptatt av hvor jeg setter beina når jeg går med Dino i bånd. Planen var å gå en tur til uten Dino, for å se nøyere hva som fantes der. Både av bær og sopp. Men det var ingen pust igjen og ansiktsfargen vil jeg tippe var ganske nær lilla. Så da jeg kom tilbake til mannen måtte jeg ligge rett ut på bakken og studere himmelen og tretoppene ei stund.

Da pusten begynte å virke igjen tok jeg med Dino bort i bilen. Han sovnet merkelig nok med en gang i buret sitt. Og jeg halvveis satt og lå rundt i fremsetene og var mer eller mindre i drømmeland lenge. 

Vi fikk i oss skaumaten vi hadde med da. Pølser i lomper, med ketchup. Spises kaldt…det er godt.

 

Jeg var litt til hjelp også da, selv om det ikke er så mye å skryte av.  Jeg hjalp til å lempe treleggene på hengeren der oppe. Og jeg hjalp til å lempe de av igjen da vi kom hjem. Det var nok trening for meg i går.

I dag har jeg lært meg å bruke vedkappen. Så jeg har både kappet og stablet noe av veden vi hentet ned i går. Det er fortsatt mye igjen.  Jeg skal bare ikke bruke meg fullstendig opp ved å ta for mye av gangen. Litt og litt, så merker jeg nok snart forskjell på formen håper jeg.

Jeg har svetta nok for i dag. Nå gleder jeg meg til en dusj.

Vet DU om noe som varmer flere ganger enn ved???

Ha en fin kveld da😚

Ps. Kjolen min har måttet vente både i går og i dag.

 

#vinterved #vedsjauing #skogsarbeid #vedlagring #trening

 

 

8 kommentarer
    1. Flinke dere….det varmer mange ganger ja…Men deilig å fyre med ved og koselig og lun varme…Bra dere jobba sammen – kos det da.

      1. Jeg er litt redd den da. Så jeg er veldig forsiktig. Det var litt moro også😃
        Så godt med fersk sopp da. Da må jeg nok ta meg tid til og se etter det en dag😁

    2. Imponerende 😀 Måtte innom siden Solliv inviterte meg 😀 Vi har fyrt med ved i åresvis. Men ikke drevet med egen hogst, annet enn helt i det små. Foretrekker bjørk da.Furua og gran syns vi gir for mye sot… men smak og behag. Men at veden varmer flere ganger på den måten, er det ikke tvil om 😀

      1. Har solliv invitert deg? Så gøy😃
        Her er det nok litt blanding av tresorter. Men den varmer mange ganger ja,og gir oss litt trening og muskler på kjøpet 😃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg