Nå er høsten her.

Selv om vi her på Østlandet har sommervær på dagtid kan vi godt både se og kjenne at høsten sniker seg på.  Det blir tidligere og tidligere mørkt. Det begynner og bli kjølig på sene kvelder og netter. Kjølig og kjølig…i hvertfall såpass at vi må ha litt mer enn sommerklær på da kvelden kommer og sola forsvinner.

En annen ting vi kan se at det høstes på er at det modnes på det som ble sådd på vårparten. Jeg kan plukke inn tomater hver dag nå. Og et par paprikaer er snart klare til bruk.

Frøene på blomkarsen henger i klaser. Jeg prøver å la de henge på planten til de detter av selv nå. Etter råd fra Fruensvilje. Hun kan utrolig mye om alt som vokser og gror.

I dag plukket jeg vekk en del visne blader og ristet litt på den. Da datt en del av frøene av. Noen få har ligget og tørket ei stund, men nå fikk jeg mange flere som skal få ligge å tørke.  

Det er bare å begynne å glede seg til våren igjen. Da blir det spennende å se om det blir nye planter av disse frøene. 

Det er sopp å finne i skogen. Det er også et tegn på at høsten er i gang. Jeg har ennå ikke funnet fargesopp til garnfarging. Men en god del Steinsopp er plukket. Noe er tørket, noe er blitt til soppsoya, og litt har jeg i fryseren. I løpet av uka bør jeg prøve å få til en ny sopptur. I dag har jeg andre planer.

Ønsker seg en fin høstdag😚

 

#blomkarsefrø #høsttegn #parika #tomater #dyrkselv

10 kommentarer
    1. Lyst å plukke sopp jeg også, men kjenner ingen kjennere. Prøvde sammen med en venninne en gang, vi vandret i skogen i mange mange timer. På hjemveien var jeg så desperat etter kantarell at jeg kjøpte på butikken. Det var dyrere enn gull. Så da blir det bare champignon på meg, så får jeg bare gjøre det beste ut av det. Riktig fin dag videre til deg 🌹

      1. Kjøp deg ei soppbok og med deg inn i ei Soppgruppe på Facebook. Der lærer du masse. Så plukker du bare det du det du etterhvert blir helt sikker på😊 F.eks kantareller. Sopp er rådyrt i butikken ja😐

    2. Vi kjenner også at høsten har kommet hos oss i Trøndelag, for det er friskere luft nå ja.

      Synes høsten er en kjempefin årstid med kjempeflotte og nydelige farger 😊 Ikke noe er som solfylt høstdag hvor høstfargene speiler seg i solen 😊

      Jeg har aldri vært på sopptur. Nå liker ikke jeg sopp, og da har jeg ikke hatt interesse for det. De jeg kjenner som liker sopp synes det er moro å plukke sopp for å ha til maten.

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    3. Høsten byr på mye spennende, og heldig er du som har hage du kan høste fra. Lufta er frisk, ja, og jeg har funnet frem stillongsen! Nyt dagene! 🙂

      1. Du kan ha tomatplanter og paprika i bøtter eller urner på verandaen din neste år 😃
        Her er det ikke stilongsvær enda. Det er god sommervarme og sol på dagtid. Men kveldene blir mørkere og mørkere nå.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg