MATLAGING MED VEKKEKLOKKE

Som sagt, jeg sover og sover.

I går skulle jeg både bake brød og steike ribbe. 2 ting som for det meste passer seg selv.

Langt på dag klarte jeg endelig å blande sammen brøddeiegen. 

Mens deigen skulle stå til for- og etterheving måtte jeg sette på vekkeklokka, i tilfelle jeg skulle sovne fra den. Hadde det ikke vært for at ribba skulle steikes også i løpet av kvelden hadde ikke klokka vært så viktig på heving av deigen. Det gjør absolutt ingenting om den står lenger. Men steketiden er det ikke lurt å sovne fra. Og jeg ville ha ribba klar til steiking da jeg tok brødene ut av ovnen.

 

Det klarte jeg.  Stekte den 1 time med svoren ned i vann, før jeg tok den ut og snudde den. Så 1 time til med svoren opp.  For hver gang jeg var på kjøkkenet satte jeg vekkeklokka på på nytt. Livredd for å sovne fra noe. Poteter, grønnsaker og surkål skulle også settes på før ribba var helt ferdig.

Mens jeg ordnet med det, satte jeg på grillen i stekeovnen og ble sittende og passe på at svoren ble bra . Mannen var kommet hjem innen den tid. Og sammen dekket vi bordet og kunne kose oss med  julemiddag i februar. Den var egentlig til en familiemiddag i jula. Men det er umulig å klare å samle alle til én dag og én julemiddag samtidig.

Men en ting er sikkert. Maten smakte helt perfekt til en middag for 2 midt i en slitsom periode. 

Og ikke bare det… Det er jo sååå godt til pålegg også.

 

Desverre var vi så sultne begge 2, at jeg orka ikke å hente kameraet for å ta bilder av den supre middagen på tallerkenen.  Men her er litt av restene jeg har igjen i dag😊

 

Det ble sofatid i hele går.  Men jeg rakk ikke å sovne mellom hver tur på kjøkkenet. Det ble for urolig, og liten tid til det. Prøvde meg på et par runder på strikketøyet mitt. Men orka ikke å sitte oppreist. Så dermed ble ei bok jeg holder på å lese funnet frem igjen i stedet.

Og jammen klarte jeg å konsentrere meg om den. Det var godt å grave hode inn i noe som ikke har med meg å gjøre. Det ser ut til å bli en lignende dag i dag. Helt greit. Enkel middag og ei spennende bok. 

Ha en fin dag😚

 

 

 

2 kommentarer
    1. Ser helt fantastisk god ut den ribba di. Og helt klart deilig pålegg. Lurt med klokke og matlaging. For tider må jo passes på…:)

    2. Lurt å ha på klokke da, for sikkerhets skyld…DU er nå flink da. Jeg lager overhode ikke mat… Spiser “ute” nå om dagen 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg