LITT HER OG LITT DER

Når formen plutselig slår til en HEL dag, da er det ikke lett å finne ut hvor man skal begynne. Og det skjedde i går.

Jeg hadde på forhånd bestemt at kjøkkenet var 1.prio etter et par dager  uten annet enn matlaging i det rommet. Da skal jeg si det baller seg på der ute. Så jeg begynte der. Mens jeg først holdt på der matet jeg opp en del av surdeigstarteren min også. Siste brød av forrige deigblanding ble stekt før jeg la meg seint i går kveld. Så nå har jeg ferskt brød til frokost…bare jeg kommer så langt.

Dette og det forrige fra samme deig er småbrød. Nå er ny deig nettopp satt i kjøleskapet. Kan hende steker jeg et nytt brød allerede i morgen tidlig.

Jeg har også satt en bolledeig i dag. Av surdeig selvfølgelig. Må teste ut saker og ting på dette området.

Over til i går igjen… Mannen hadde besøk fra morgenen av, så jeg satte meg ned ute innimellom, sammen med dem. Ellers fløy jeg ut og inn og ordnet litt her og der.

Da besøket reiste begynte jeg å dra vekk det værste av ugresset i bedet mitt. Der er det helt overgrodd nå. Fortsatt er det mye igjen som skal vekk. Det ser jo ut som det er en hel gressplen på bakken der. 

Jeg fikk i hvertfall bort noe av det lengste ugresset, så tomatplantene kom til syne. Jeg var borte i uthuset og fant støttepinner til dem også. Så nå er det muligens håp for dem.

Etter å ha tråkket rundt i bedet og røsket opp en del, oppdaget jeg at jeg sto med bittesmå reddiker i hånden.  Og da jeg kikket nærmere etter så jeg at det var reddikplanter der jeg hadde stått. Jeg hadde helt glemt at jeg sådde noen frø der for ei stund siden.

Stakkar, de syntes nesten ikke blant alt ugressset.

Det var egentlig ikke det der jeg skulle begynne med. Planen var å sy ferdig kjolen min.  Så langt kom jeg aldri.

Plutselig var det tid for mat. Middag. Og etter den måtte jeg hvile magen litt, mens jeg skrev blogginnlegg nr 2 for i går.

Da dro mannen en tur på skauen med Dino og der ble han resten av kvelden. Han hadde et ærend der oppe, og skulle samtidig gå en tur med Dino før han reiste ned igjen. Tenk, jeg var HELT alene hjemme! Uten Dino! Jaja…han er ikke fullt så umulius lenger som han var. Faktisk har blitt ganske rolig.

Etter magehvil og blogginnlegg gikk jeg løs på plenen. Mannen hadde tatt mesteparten før han dro. Men et stort stykke sto igjen til meg. Jeg holdt på i tre kvarter sammenhengende. Enda var bare halvparten tatt.  Fylte på full tank med bensin på klipperen og lot den stå mens jeg tok en fem – minutter.

Da fem- minutteren var gått fant jeg ut at jeg skulle kappe ved i stedet ei stund. Der holdt jeg på en hel time i strekk.  Først kapping til det var fullt bak saga og så stabling av veden langs veggen. Enda ei runde med samme opplegg. Så pakke godt sammen rundt saga med pressening. Nappe ut kontakta og gjemme den.  (Tar ingen sjanser, selv om det er lite med unger rundt her)

Innen jeg var ferdig med alt dette var klokka blitt ni på kvelden og jeg syns ikke jeg kunne holde på med mer bråk ute.

Alt dette her gikk overraskende bra. Jeg fatter ikke hvor den dagsformen der kom fra.

Nå er det altså baking jeg har begynt med i dag. Og i løpet av tiden dette innlegget har tatt å skrive har jeg hatt to strekk og brett på bolledeigen, og jeg har fått i meg frokost med knasende sprø skorpe på brødskivene 😃

Ha en flott fredag😚

 

 

 

6 kommentarer
    1. Brødet ditt ser så godt ut, med god skorpe. Redikker er godt på brødskiva, og moro å høste av det du har plantet selv😊.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg