KLARTE IKKE Å HOLDE MEG UNNA SOPPEN

Jeg sa jo i går at jeg tok sopplivet litt mer med ro, men du kan jo bare gjette hvem som var rask til skogs mens mannen sov en dubb på dagen i går. Hehe.. jo det var meg det. 

Jeg fant igjen stedet hvor venninna mi og jeg fant kantareller forrige søndag.  Det var flere av de vi lot stå igjen som hadde vokst seg store og fine. I går gikk de i kurven😊 Jeg var så heldig at jeg fant 2 nye steinsopp der vi fant det sist også. Flotte eksemplarer!

Denne turen tok jeg det helt med ro. Jeg hadde bestemt meg for å bare plukke det jeg visste hva var.  Ikke bry meg med alt det andre. Så slapp jeg og bruke evigheter på å studere da jeg kom hjem igjen. Hodet fikk hvile. Det var bare deilig å traske rundt i stillheten. Tror jeg var ute en times tid. Og dette er det jeg fant.

Øverst til høyre er det Rimsopp, til venstre Gulrød kremle, nederst til høyre Steinsopp, i midten Sandsopp og til venstre Kantarell 👍

Kunne plukket mye mer rimsopp, men jeg skal jo rekke og gjøre noe med det jeg finner også. Ferdig sortert og renset ble det litt over 1 kg sopp. Jeg fikk nok å gjøre utover kvelden.

Måtte lage middag, og da ble noe av kantarellene og kremlene sprøstekt som tilbehør.  Nam, nam, jeg liker sopp bedre og bedre.

Bake skulle jeg også. Mannen måtte ha med niste til jakta i dag. Det ble slengt sammen en deig, og ved 22-tida hadde jeg 9 store rundstykker og et brød ferdigstekt. Og ovnen ble ledig til tørking av Steinsopp og Sandsopp, som jeg imellomtiden hadde gjort klar. Delt alt i tynne skiver og lagt utover stekebrett. Ikke nok med det, men mens brød og rundstykker sto i ovnen, og jeg delte i tynne skiver på harde livet, samkokte jeg resten av kremlene, kantarellene og rimsoppen i tur og orden hver for seg.  Avkjølte det så fort som mulig, merket med lapper og fikk det i fryseren. Om jeg ble svett?? JA!!

Samkoking betyr å varme soppen i ei stekepanne uten smør. Det skal kun kokes i sin egen kraft som siver ut etterhvert som soppen blir varmet opp. Etter noen minutter i egen kraft helles alt i beger eller poser og den er klar til frysing. 

Ved midnatt var alt som skulle tørkes i ovnen satt inn. Og jeg var endelig ferdig med det jeg hadde stelt i stand for dagen. 

I dag har jeg tatt de ut igjen. Ferdig tørket. Jeg fikk 2 søte små hauger med sopp.

Steinsopp øverst og Sandsopp nederst.  Nå er begge deler lagt over i steriliserte glass og merket med navn.  Og jeg er litt sliten etter den lange dagen jeg pådro meg. Rygg, nakke og skuldre merker at jeg hadde vært på bena, og veldig konsentrert med sopparbeidet i timesvis i går. Plukking, rensing, steking, pakking, middagslaging og baking i ett. Det ble mye på en gang. Men jeg er veldig fornøyd med det jeg har fått i fryser og på glass😃

 

#rimsopp #kantarell #steinsopp #sandsopp #gulrødkremle #kremle #samkoking

10 kommentarer
      1. Det er voldsomt mye i skogen nå ja. Jeg har jo aldri sett etter sopp før, så jeg hadde nok flaks med at det var i år interessen dukket opp😊

    1. Hei, jeg har et spørsmål angående samkoking. Skal væsken som siver ut tørke helt inn før det er ferdig? Eller skal det være noe «kraft» igjen som fryses ned sammen med soppen?

      Hilsen ole

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg