KÅLRULETTER

Jeg hadde aldri laget kålruletter før. Prøvde meg frem helt på måfå.

Dette brukte jeg:

400 g kyllingkjøttdeig

1 ts salt

1 toppet ss potetmel

3/4 dl H-melk

1 ts hvitløkspulver

litt pepper

1/2 liten rødløk

2 ts rød pesto ( chili og tomat)

en neve fersk koriander.

 Ca 1 1/2 nykål

margarin/smør 

Her har du i hvertfall noe å gå ut i fra . Krydder og smaker velger du selv. Skal innrømme at korianderen hopper vi over neste gang.  Vi er egentlig ikke så glad i den smaken. Måtte bare prøve siden jeg har det i kjøkkenhagen 😃

Slik gjør du:

Rør godt inn saltet i kjøttdeigen aller først.

Så tar du i potetmel og melk.  Rør sammen.

Hakk løken og bland inn den og alt krydderet du vil ha i, pluss pestoen.

Til slutt, hakk eller riv i småbiter det du har lyst på av urter. 

Bland godt sammen.

Riv av kålblader og legg en smørklatt på bladet (Mannen’s råd. Han er halvt Tsjekkisk og husker noe av maten til bestemoren…masse smør).

Bruk 2 ss og legg en passe porsjon av kjøttdeigblandingen over smøret. 

 

Så pakker du inn deigen så godt du kan og knyter hyssing rundt.

Jeg fikk 10 pakker av denne porsjonen. 

Legg de i kokende vann med smør og salt.

 

La det småkoke ca 20 min. Jeg la i noen gulrøtter etterhvert også.

 

Vi brukte bare kokekraften over potetene da vi var klare til å spise.

 

Da har du en oppskrift å gå ut i fra da, hvis du vil prøve deg på kålruletter. Jeg kommer til å prøve med forskjellige kjøttdeig-typer og forskjellige krydder og urter fremover. 

Håper det smaker😃

 

#kålruletter #nykål #kyllingkjøttdeig #middagstips #søndagsmiddag

 

 

2 kommentarer
    1. Tusen takk for oppskrift. Ser veldig godt ut..Moro å lage
      noe man ikke spiser hver uke..God og sunn mat dette..Selv om det ble litt mye smør…men det gir god smak i mat..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg