Jul, romjul og nyttår.

Jeg har hatt en bloggfri jul. Det var ikke planlagt, men sånn ble det.

Julaften var rolig og koselig med besøk av bonusdatter-og svigersønn.  Det ble full julemiddag med ribbe, medisterkaker og julepølse.

Jeg tenkte å droppe desserten siden jeg hadde en del julekaker her. Men det ble ikke aktuelt nei. Mannen ringte datteren sin og sladret. Så enden på visa ble at hun laget riskrem og rød saus for første gang i sitt liv, og kom med det som en overraskelse.

Vellykket ble begge deler, og vi hadde riskrem her i huset i flere dager. 

Det var en stor nok bolle som du ser.

1. og 2. juledag holdt vi oss hjemme, uten besøk.

3. juledag (søndag) gikk Dino plutselig bare på 3 bein hele dagen. Jeg regnet med at han hadde tråkket noe inn i poten siden han ikke ville ha labben ned i gulvet i det hele tatt.

Vi prøvde så godt vi kunne å se om det var noe der. Men vi klarte ikke å se noe som helst.

Han virket bittelitt bedre mandag morgen. Han var såvidt nede i gulvet med labben noen ganger, men ville fortsatt ikke gå på 4 bein. Mannen fikk tak i en dyrlege og de fikk time i løpet av dagen.

Vel fremme og ute av bilen, løp han plutselig rundt som om ingenting var galt. Men de gikk inn til timen alikevel.

Dyrlegen fant en verkebyll mellom poteputene. Det var tydeligvis gått hull på den for det blødde litt. Det var nok derfor han plutselig klarte å gå på beinet igjen.

Hun tok noen blodprøver for sikkerhetsskyld. Men han virker helt fin igjen nå.

Vi har fortsatt 2 hunder her, så her er det mer enn nok ståhei. De skal ut og inn hele tiden. Dino er en mat-ulk så han tror han skal ha mat hver gang han kommer inn igjen. Han har begynt å bjeffe for å få oppmerksomhet. Det har han ikke gjort før. 

Vi var bedt ned til min mor den dagen det ble dyrlegebesøk. Pga Dino ble det til at jeg reiste dit alene. Hun hadde lyst på “kylling med saus og pinner”

Det er noe vi har spist siden vi var små. I sausen er det både edikk og blåbuggost. Det er det som gjør den spesielle smaken.

Det var noe av det beste vi kunne få til lørdagskos. Tradisjonen ble tatt med videre da jeg ble gift og fikk mine unger.

Gutta spiser det fortsatt. Min bror også. Så denne dagen kosa vi oss skikkelig alle sammen.

Mamma og eldste sønn. Knipset i et uvitende øyeblikk.

 

Yngstemann og jeg gleder oss til å gå løs på maten. 

 

Yezzz…. Det smakte akkurat like godt som det pleier!!

 

Min bror…dette var ikke i et uvitende øyeblikk…hehe. Men kosa seg med maten gjorde han.

Så ble det noen rolige dager for oss selv igjen. Bare et par formiddagsbesøk til mannen.  Og da ble jeg kvitt noen julekaker.

Så kom nyttårsaften. Det var halvveis ventet middagsbesøk av min venninne. Men i og med at hun skulle jobbe først på dagen, og på stallen etterpå, var det veldig usikkert om hun orket å reise så langt så seint.

Det endte med at hun bestemte seg for å heller ta en tur hit neste gang hun har frihelg.

Da bestemte vi oss for å ha hjemmelaget pizza til nyttårsmiddag. Jeg kjenner jeg er litt lei kalkun hvert år egentlig.

En saftig og god hjemmelaget pizza for to var det beste valget vi kunne tatt. Det smakte helt digg! Spesielt siden det var veldig lenge siden sist vi spiste det.

Denne gangen la jeg noen skiver med tomat med litt salt på over halve pizzaen som en test. Jeg har blitt mer og mer glad i tomater. Det ble ekstra saftig og godt.

En stille og rolig nyttårsaften på oss. Med perfekt middag. 

GODT NYTT ÅR ❤🕯

 

10 kommentarer
    1. Riktig godt nytt år til deg og dine 🙂 Håper 2021 blir et kjempefint år for deg og familien din <3 🙂 Det er kjempekoselig å se de fine bildene dine fra jula di 🙂 Ser ut som du har kost deg ja <3 <3 <3

      Jeg har lest blogger, men ikke vært aktiv selv. Skal bli flinkere i 2021 til å oppdatere oftere 🙂

      Ønsker deg en kjempefin lørdag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Tusen takk😊
        Vi får satse på at det blir et godt nytt år😊
        Jeg har ikke lest blogger heller i hele jula jeg. Men nå håper jeg å være i gang igjen😊 Med både lesing og skriving😃
        Klem😙

    2. Jeg har også blitt veldig glad i tomater. Før likte jeg det overhode ikke, når jeg var yngre. Nå kan jeg spise en tomat uten NOE i tillegg. Som det skulle vært et eple liksom 😀 Så koselig jul du har hatt 🙂

      1. Jeg likte det ikke i det hele tatt jeg heller før nå de siste 3-4 årene😊
        Der er rart hvordan smaken kan endre seg.
        Jeg er veldig fornøyd med ei rolig jul og en del familie😊

        1. Jeg elsker tomater, og spiser de gjerne som Frodith.
          Vi hadde en sommerferie i en liten italiensk landsby en gang. Der hadde de fantastisk deilige solmodne tomater. Ungene mente jeg hørtes ut som hun kjerringa på Shampo-reklamen når jeg spiste de tomatene og på italiensk vis ga uttrykk for hvor gode de var…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg