Jeg rakk alt jeg hadde tenkt i går

Det ble syltetøy av en knapp kilo glassepler i går. Jeg skulle jo se hvordan det sto til med eplene.

De som hang på treet var fortsatt sure. Men det hadde falt av mange små som lå i gresset. Noen av de var blitt mer gule enn grønne, så de kunne jeg bruke.

Det var et forferdelig pirkearbeid å skrelle og rense de små eplene. Men til slutt satt jeg igjen med en liten kilo ferdig rensede epler.

Mens jeg satt ute med eplene, sto en rundstykke/brøddeig til heving inne. Det ble grovt i går. Jeg hadde mye sammalt rug i deigen. Da syns jeg ikke den hever så godt. Men brød og rundstykker ble veldig gode. 

 

Mannen har en tendens til å dukke opp når det lukter mat, og jammem klarte han det i går oss også. Brettet med rundstykker var satt i ovnen, og jeg hadde begynt å koke eplene til syltetøyet da jeg hørte det gikk i ytterdøra.

Det luktet tydeligvis godt fra kjøkkenet, for et stort glis kom til syne i kjøkkendøra sekunder etter.

Syltetøy tar ikke lange tiden å koke. Så det gikk ikke lenge før vi kunne sette oss ut med både syltetøy og rundstykker som fortsatt var varmt.

Rabarbra/jordbær-syltetøy også. Det går unna med det søte med mannen i hus. Etter et godt måltid mat ville mannen ta en hvil. Jeg benyttet sjansen til en episode av serien jeg ser på, før jeg hvilte øynene ei stund jeg også. 

Utpå kvelden var jeg klar til en ny arbeidsøkt. Jeg ordnet meg til med strøm til vedkappen og satte i gang kapping og stabling av den tynneste veden. Ble skikkelig svett av den økta der. Jeg holdt det gående i ett kjør i 2 timer, kun med en 15 minutters pause. Jeg fikk kappet en del litt tykkere stokker også etterhvert. De er klare til å flyttes bort til vedklyveren i dag.  Faktisk har jeg holdt på en times tid allerede tidligere i dag.

Kjekk liten sak som passer fint til meg.

Jeg måtte gå inn da det plutselig kom ei skikkelig regnskur. Rakk å bli gjennomvåt mens jeg fortet meg å dekke over klyveren og få strømledninger vekk fra regnet. Klærne jeg nettopp hadde kledd på meg , måtte av igjen. Nå henger de dryppvåte inne på tørkestativet.

Jeg tror jeg tar en episode av serien mens jeg tørker jeg.

Ha en fin fredag😚

 

4 kommentarer

Siste innlegg