Jeg har rappa Nugattien til mannen

Det gjenstår å se om det var smart eller ikke. Er det noe man ikke “kødder” med så er det Nuggatien hans. Så jeg tok en stoor risk i dag. Jeg har nemlig brukt masse av boksen hans til et eksperiment. Jeg har laget cookies av den.  Idéen fikk jeg etter å ha lest et innlegg hos Cathrineruth.blogg.no .  Hun hadde delt oppskrift på Nutella-cookies.

Nutella har ikke vi her i huset. Men Nugattiboksen lyste rød og fin mot meg da jeg åpnet skapet.

Hmmm…det burde gå fint. Og hva sto ved siden av?  Jo, nettopp, to andre ingredienser jeg trengte. Hvetemel og bakepulver. Det siste jeg måtte ha var ett egg. Det fant jeg i kjøleskapet.

Det fikk bli med på fotoseansen det også. Så her er altså alt du trenger hvis du tør å rappe Nugattien fra en Nugattoman.

Selvfølgelig kan du kjøpe deg din egen i butikken. Det kan være tryggere.

Jeg tok boksen jeg..og blandet 2,5 dl av den med 1 dl hvetemel, 1 ts bakepulver, og ett egg.

Fortet meg å røre sammen alt i en bolle.

Stekeovnen satte jeg på med det samme jeg begynte. 170°C. Dette vågestykke burde helst skje fort.

Og det gjorde det. På noen få raske minutter hadde jeg rørt sammen ingrediensene. Og dandert de i passe størrelser til cookies…trodde jeg… på et bakepapirkledd stekebrett. Jeg brukte et par spiseskjeer som redskap. Tror jeg skal bruke teskjeer neste gang. Hvis det blir noen neste gang.

Pynta med striper og greier.  Bortkasta.  De forsvant sammen med høyden på cookiesen etter ei lita stund midt i ovnen. Til og med den minste lille nusselige der flata ut.

Etter 15 minutter i ovnen dekket de stort sett hele stekebrettet. Da tok jeg de ut. Muligens hadde det holdt med en steketid på 8-10 minutter.

Jeg lurer på om ikke litt hjortetakksalt også skal få bli med i bollen ved en senere anledning. Kanskje det vil hjelpe på som ekstra hevemiddel.

Og hadde jeg hatt peanøtter, eller flaksalt, ville jeg hatt det på toppen.  Det eneste jeg hadde var vanlig bordsalt. Så det ble et dryss med det på, før de gikk inn i ovnen. Vi liker begge søtt og salt blandet.

Jeg måtte dele cookiesene fra hverandre med kniv etter at jeg fikk de ut igjen til avkjøling. Og ikke bare dét.  Jeg måtte dele hver og en i to også. De ble litt vel store i omkretsen. Jeg har tyvsmakt på en, og syns den var god på smak. 


Nå er det bare og vente til dommen faller da mannen kommer hjem og oppdager hva jeg har gjort. Enten liker han Nugatti- cookies, ellers bør jeg være veldig rask ut på butikktur.

Ha en fin kveld😁

 

#nugatticookies

 

14 kommentarer

Siste innlegg