Jeg handlet i en Asia-butikk / Sterk suppe.

En av de siste dagene jeg var i Hokksund fikk jeg bli med gutta boys til en Asia-butikk på Åssiden i Drammen. Eldstemann har jo Thailandsk kone, så de er mye der og handler. Det var faktisk første gang jeg var med dit. Men det blir ikke den siste. Der var det mye spennende.

Jeg har jo sett en del av tingene på kjøkkenet hjemme hos min mor. Bl.a forskjellige pakker med nudler. Eldstemann tar seg ofte en pakke med det når han er småsulten, eller har dårlig tid. Derfor tok jeg med noen forskjellige pakker med det jeg også. For å finne ut hvem jeg syns er best. 

Fish sauce måtte jeg selvfølgelig ha. Det bruker de mye av. En liten dert oppi mye av det de lager. Panang curry paste anbefalte sønnen  også. Bare ha en ts ca for å få ekstra smak på enkelte retter. Jeg må høre litt nærmere med svigerdatter’n hva som passer til hva. En pk. glassnudler ble med også, pluss en halv kilo kyllinglever og kokosmelk. 

Pakken foran på bildet er et slags frityrmel. Jeg har lyst til å prøve det på noe av kyllingleveren og fritere den. Det kan bli spennende. Jeg syns okselever er godt, men det er helt sikkert en annen smak på denne her.

I går smakte jeg på den røde pakken med nudler. Det var både krydderposer og en pose med olje i pakken. Akkurat som i de Norske pakkene. Jeg brukte alt sammen. Kokte det i litt vann sammen med et par baconpølser som var igjen i pølsepakka fra mandagsmiddagen og paprika og vårløk. Det var det jeg hadde i kjøleskapet denne gangen. Ikke helt Asiatisk med baconpølser antageligvis, men det fikk gå.

Jeg rigget meg til ved bordet i stua. Smakte veldig forsiktig på litt av nudlene og en pølsebit. Jøssda, slettes ikke værst. Mye god smak. Litt mer kjekkas tok jeg ei god skje med suppekraft også. DA ble gluggene store!! Det var STERKT!! Det brant på leppene, nedover hele halsen og langt ned i magen.

Etter å ha fått igjen pusten prøvde jeg litt til. Mye mer forsiktig denne gangen. Passet på å få med litt av hvert på hver skje, og ikke sluke alt på en gang. Det gikk mye bedre gitt. Jeg klarte å få i meg hele porsjonen. Jeg skal innrømme at det brant godt på leppene ei stund etterpå. Men det var det verdt.

Jeg var spent på hvordan magen ville reagere etter det sterke måltidet. Den sa i fra etter ei lita stund, og jeg var redd jeg hadde gjort noe dumt. Men så gikk det over av seg selv igjen og alt var helt greit.

Neste gang skal jeg prøve en av de andre pakkene. Og da skal jeg spise forsiktig helt fra første skje.

Her skinner sola og det er godt å varmt i dag også. Ha en fin dag ♥ 

10 kommentarer
    1. Det er spennende med nye smaker. Svigerdatteren min er også fra Thailand, så jeg har smakt på noe, men det blir fort for sterkt for både munnen og magen min. Kos deg med å lage nye måltider.🤗

      1. Ja jeg syns det er gøy å smake nye smaker. Syns det var gøy å gå og kikke i den butikken også jeg. Neste gang håper jeg svigerdatter’n blir med også. Da får jeg nok vite hva som er sterkest, og som jeg bør styre unna 😁

    2. Jeg elsker Asiatisk mat, men er ikke så begeistret lenger for det som er veldig sterkt. Fiskesaus har jeg brukt bare en gang, og det satte veldig god smak på retten jeg laget den gangen. Jeg lager noen ganger noe som heter Pansit, som søsteren min lærte meg. Hun var samboer med en fra Indonesia og lager så mye god og spennende mat. Ha en nydelig torsdag videre, klem 🤗

      1. Så gøy at du har en oppskrift fra Indonesia 😃 Den skulle jeg likt og hatt. Jeg får prøve meg litt frem med alle disse sterke ingrediensene etterhvert.
        Ha en fin helg 🥰

    3. Så artig å bli kjent med ny mat. Og så heldig du har en svigerdatter som kan lære deg om matvarene. Jeg har handlet noen ganger og syns det er spennende. Ønsker deg en nydelig fredag. 🙂

      1. Ja jeg syns det er artig å prøve noe annet enn Norsk husmannskost. Selv om det et mye godt der også 😊
        En fin fredag ønskes deg også 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg