JEG FANT JEG FANT

På soppturen i dag fant jeg litt av hvert. Jeg fant noen få kantareller og et par steinsopp.  Kantarellene og noe av steinsoppen ble sprøstekt til middagen i kveld. Resten får bare ligge ute til i morgen. Jeg er sliten av plukking og sortering. Ligger under dyna og skriver på telefonen min. Det var bare helt nydelig og få lagt seg.

MEN… Jeg fant også en del sopp til farging av garn. Disse har jeg samlet i egen pose. Det er ikke matsopp. Det er  kanelslørsopper ( jeg håper i hvertfall mesteparten av de er det). Noen av de var veldig røde under hatten og noen var litt mer oransje. Jeg prøvde å sortere litt etter fargen. Er ikke helt inn i hva som er hva av dette her ennå. Men prøves skal det.  Jeg må bare samle mye mer først. Det skal litt mengder til. Jeg skal tørke de i ovnen. De får også bare ligge ute til i morgen. Så får jeg gå løs på alt sammen da.

Kjukene jeg fant på søndag er snart ferdig tørka. Jeg regner med at det blir de som blir brukt til 1. farging med beisemiddel i garnet. Det gleder jeg meg til😁 Det blir skikkelig spennende.  Jeg fant et par til i dag. De var  ganske små. De ligner på de jeg fant på søndag, men det ser ut til at det er mer rød farge på den ene. Mulig det er en annen type.  Det må jeg også finne ut av i morgen. 

Hvis dette er andre typer gjelder det å ikke blande dem. De gir sikkert ulike farger på garnet. Oppdatering kommer etterhvert som jeg finner ut av ting og tang😊

Ha en god natt😚

 

#sopp #kjuker #sopptur #soppfarging

 

3 kommentarer
    1. Jeg så et par gulrandkjuker på min lille tur i skogen i dag. Den vet jeg kan brukes til garnfarging, men jeg driver ikke med slikt. Du er flittig.

      1. Tror du det er gulrandkjuke jeg har funnet her? Eller er det rødrandkjuker. Jeg prøver å finne ut av det. Skal ikke blande de med de jeg allerede har tørka. De fikk jeg høre at var knuskkjuker.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg