JEG BEGYNNER PÅ VÅREN

Det har vært så mildt og fint i hele Januar, så man kan få en litt tidlig vårfølelse. Altså….her hos meg er det snø, is og glatt fortsatt, men det er ikke lange turen nedover mot Hokksund før det “er vår”.

Så i går tok jeg frem denne fra vinterdvalen sin. Vannet den og satt den i vinduskarmen.

En Pelargonia, som jeg kjøpte til den ene urnen min i fjor sommer.

Nå er jeg spent på om den blir stor og fin igjen, så jeg kan bruke den i urna på nytt.

 

Denne her har ikke fått noen vinterdvale i mørket.  Den har stått i vinduskarmen hele tiden. Men i går ble den klippet ned. Satte noen få avleggere i vann også. Så er det bare å vente og se hvordan resultatet på disse blir. 

Dette er også en type Pelargonia.

 

Orkideen kommer med masse nye knopper igjen. Den fikk jeg til bursdagen min for over 2 siden. Og den har blomstret mange ganger siden da.

 

Så har vi paprikaplantene da. Jeg tok inn alle plantene i høst. Men det kom udyr på de, så jeg gjemte bare på denne.

Denne har det vært EN paprika på. Men det har stadig kommet blomster langt utover høsten. Det er nok jeg som ikke har vært flink nok til å passe på den. Men nå ser det ut til at den kommer med nye skudd og våkner mer til live igjen. Nå får den jo mer og mer lys, og det hjelper nok. Jeg tar i mot alt som vokser og gror med åpne armer.

HA EN FIN DAG😚

7 kommentarer
    1. Så spennende med noe som kommer opp igjen! Jeg har absolutt ikke «grønne fingre», så her er det mest bruk og kast når det gjelder planter/sommerblomster.

      Hos oss regner det jo bare, så januar (og de tre månedene før) har absolutt ikke vært fine! Får håpe vi får en fin vår og sommer etterhvert, som plaster på såret.

      Fin tirsdag til deg.

    2. jeg skulle tatt i hus en paprika plante jeg også men gjorde ikke det,tenker å så noen frø nå,men har ennå ikke gjort det,men det blir :=) pelargoniane kommer og du får dem i urne til sommeren,jeg har svært mange ,har hatt dem i mange år ,setter dem vekk og glemmer dem om vinteren så kommer dei fint tilbake til våren,og jo større krukke du planter dei i jo større blir planten også :=) i år ekperimenterer jeg med halvparten,jeg har dem i kald fjøs men innekapslet i et lite hus av isopor :=) så får vi se om dei kommer,dei som står i kjellervindua står allerede med blomster på :=) så jeg må snart huske å gi dem litt vann nå :=)

      1. Det er både spennende og moro med planter😊 Jeg har trua på at disse kommer seg som de skal utover våren. Er veldig spent på paprikaplanten😁 Det tok jo grusomt lang tid i fjor sommer, fra jeg sådde de til det kom blomster på de. Skal så noen nye snart jeg også..være enda tidligere ute enn i fjor. Og ikke så alt for mange😊

    3. Såutrolig gøy når man får knopper år etter år og man klarer å dyrke grønnsaker. Jeg syns sånt er utrolig moro. Selv har jeg 2 avokadosteiner som jeg håper vi få røtter og bli avokadotrær. Så fint å se at du har planter som trives og som blir grønne. Kos deg masse. Ikke lenge før våren er her nå.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg