INGEN BILLIG MAT-TEST

I går var jeg ute på handletur. Jeg brukte tre timer fra jeg dro til jeg var hjemme igjen. Passe svett og sliten i hodet.

Ble jeg ikke svett nok av ullgenseren jeg gikk med ble jeg i hvertfall svett av prisene på matvarene jeg måtte kjøpe til lav FODMAP dietten.

Jeg hadde matvareliste med lovlige varer på telefonen min. Det var bare ikke så lett å finne alt.

Jeg som ofte baker brød og rundstykker av hvetemel og annet vanlig mel for å spare litt på kronene fikk sjokk da jeg så prisen på dette glutenfrie brødet . For det første er det bare bortimot et halvt brød. For det andre kostet det ca tre ganger så mye som et vanlig kjøpebrød. I allefall den typen jeg pleier å kjøpe.  Dette kostet 64,90!!!

 

Det er helt vanvittig . Jeg håper inderlig de som må leve på glutenfritt og laktosefritt får dekket noe av dette her hos NAV. For dette er jo å flå folk.

Jeg har kjøpt to poser med glutenfri  melblanding, og en pose melblanding til pizzadeig også. Like uholdbare priser der.

Posene inneholder en halv kg og koster 34,90 på KIWI og  38,50  på SPAR . Da snakker vi om en kilopris på 70,- og vel så det. Pizzablandingen er det 29,90  for.

Laktosefri melk og fløte måtte jeg også ha. To liter laktosefri ekstra lettmelk 26,90 pr. liter = 53,80. 1,75 liter vanlig ekstra lettmelk 25,90 . Fløten var også selvsagt i en prisklasse for seg selv.

Jeg har lest en god del oppskrifter som kan brukes i lav FODMAP-  rundstykker, knekkebrød og middager. Dette her er jeg nødt til å finne ut mer av. En ting er helt klart….. ferdigbakt glutenfritt har ikke jeg råd til å leve på. Det er store muligheter for at jeg mister noen kilo i løpet av disse test- ukene. Ikke at det gjør noe. Men det er ikke godt å gå å være sulten. 

Det er ikke godt for de som er i nærheten av meg heller. Da er det nemlig snakk om ei supergrinete kjærring.

I dag har jeg en middagsplan klar.

I går ble det ferdiggrilla kylling..på tilbud!…og salat med lovlige grønnsaker. Jeg måtte klare meg uten dressing. Hadde glemt å kjøpe laktosefri rømme. 

Mannen min fikk både dressing og en egen maisboks han kunne blande i på sin egen tallerken. Mais sto på den røde lista på dietten, som betyr “ikke spis”

Jeg skal se om jeg får til å bake noe av melet med “gullpris” i løpet av helga.  I mellomtiden får jeg nyte hver skive av det svindyre brødet. 

Jeg skal prøve å lage meg ei fin helg, bare jeg kommer over dette pris-sjokket. 

Kos deg i helga du også😚

 

 

#lavfodmapdiett #lavfodmap #glutenfritt #laktosefritt #dyrtkosthold #fordyrt

 

12 kommentarer
      1. Ja jeg må bake, men fortsatt blir det dyrt. Må nok legge om en del på matvanene. Jeg kan jo f.eks spise havregrøt til noen måltider😊
        Hehe.. Jeg håper jeg klarer å ikke bli for grinete😁

      1. Altfor dyrt! Stakkars de som må ut med sånne summer for mat.
        Jeg skal heldigvis bare igjennom denne dietten for å finne ut hva magen ikke tåler. Hvis det skulle vise seg å være gluten, må jeg finne andre alternativer til brødmat. Akkurat nå har jeg satt et brett med lav FODMAP knekkebrød inn i ovnen. Håper de blir gode😊

    1. Ja, det koster som regel flesk med litt spesialvarer. Jeg skulle også prøve litt av den fodmap-dietten en periode. Er litt rar i magen innimellom. Men jeg ORKER IKKE å følge sånne greier. FOR mye styr.. Meg glutenfritt kan jeg velge litt innimellom, knekkebrød og sånt 🙂

      1. Ja… dette er både dyrt og mye å sette seg inn i. Heldigvis kan jeg etterhvert innføre mye av matvarene igjen. Prøve meg frem med en og en ting av gangen for å se hva magen syns er greit. Jeg håper det går bra med både gluten og laktose. Det er noe av det første jeg skal prøve meg på etter disse ukene😊

    2. Uff da, dette blir man jo flådd av. Håper du har penger igjen til andre ting. For dette er ikke greit egentlig med slike priser! Mye billigere i Sverige, men dit kommer vi ikke akkurat!

      1. Det blir nok ikke mye utenom maten på oss med disse prisene her😭
        Skulle nok vært i Sverige og handlet ja. Håper grensene åpner igjen en gang i fremtiden.

    3. Det blir nok bedre etter hvert når du har prøvd det en stund. Og hvis det hjelper deg , og du finner bra oppskrifter så går det nok lettere. Men dyrt er det!
      Ønsker deg en fin lørdag og lykke til ☺

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg