I GÅR EN SVART DAG, I DAG PLANTER JEG

Jepp…så fort går det opp og ned. Gårsdagen håper jeg det blir lenge til det blir en reprise av.

Den var svart. Ikke et lyspunkt å se. Tom for energi, kvalm av sult, det er liksom ikke bare å smøre ei brødskive lenger, knekkebrødene jeg har igjen hadde jeg ikke lyst på, orket ikke annet enn å ligge på sofaen med de mørke tankene mine.

Helt til jeg MÅTTE ha mat utpå kveldinga. Da halveis sto og satt jeg på kjøkkenet og fikk laget en middag til oss.

I dag er jeg som ny igjen. Er det rart man blir småsprø. Stakkars mannen min som aldri vet hva slags kone som våkner på morgenen.

Etter en kaffeskvett i solveggen, fant jeg ut at det var på tide å plante litt.

For ei stund siden klippet jeg ned en Praktspragle som har stått pistrete og fæl i vinduskarmen i vinter. Den var i fra avleggere jeg fikk med fra min mor en gang i fjor. Jeg var alt for sein med å plante dem. De sto i vann til langt utpå høsten. Så den kom seg aldri skikkelig.

Men i år har jeg tenkt til å passe på både den og avleggerne jeg klippet av. Nå har de fått fine røtter og nå er det en passe årstid å få nye planter ut av dem.

 

Her har de kommet i jorda. Nå må jeg bare finne frem flere potteskjulere, og sette dem inn i vinduskarmen.

De ser pistrete og lange ut, men det kommer bittesmå blader nedover stilken. De pleier å være villige til å vokse disse her. Vi får se.

Jeg har også satt de små spirene med paprika og chili over i små potter. Jeg satte ned noen få frø i potta til basilikumen min for ei stund siden. Nå har de hver sin lille potte og kan vokse litt friere.

Jeg ser det er forskjell på bladene på de to som har kommet lengst. Det betyr at det i hvertfall er en chili- og en paprikaplante.  Og da jeg først hadde funnet frem jord og små potter la jeg også ned noen få frø fra en cherrytomat jeg hadde i kjøleskapet. Frøene var så små at jeg vet ikke om det blir noe ut av dem.

I år har jeg uansett ikke tenkt til å ha drøssevis av tomatplanter. Hvis ikke disse her spirer kommer jeg til å kjøpe en plante eller to i stedet.  Jeg er nok muligens sent ute med å så nå.  Men, men… Da har jeg gjort et forsøk.

Det er spennende og moro med alt som spirer og gror.

Kos deg med resten av dagen😚

 

 

#praktspragle #avleggere #stiklinger #bipolar #bipoplarlidelse

6 kommentarer
    1. Det er godt at det skifter da 🙂 At dagene blir gode så fort som bare det <3 Og mannen han er vel kjent med deg nå? Vi HAR jo forskjellige sider, og man får ta med alt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg