Hjemmelaget Jædersylte.

Liker du Jædersylte?  Disse små boksene med pålegg liker i hverfall jeg.

Og det gjør min mor også. Hun hadde funnet ei oppskrift på ei Facebook-gruppe, og nå har jeg prøvd den. Så enkelt, og så godt! Jeg leste på boksen hva som var brukt av krydder, og det var kun salt, pepper, og nelikk.

Sånn gjør du det:

Kok en svineknoke. Jeg brukte en lettsaltet en. Plukk av kjøtt og svor og putt det i en kjøkkenmaskin med kniver i bunnen. Kjør den til kjøttet er hakket/moset så mye du vil.

Bland 2,5 dl av den kokende kraften med 2 ss lys aspik. Hell blandingen over i det hakkede kjøttet og kjør noen runder igjen. Smak til med pepper og nelikk. Jeg brukte ikke salt i dag siden knoken var lettsaltet.

Det ble godt over en halv melkekartong ut av dette. Nå er den satt i kjøleskapet og der skal den få stå å stivne.

Det ble mye pålegg ut av en liten knoke. 

Melkekartongen skal jeg klippe ned på kantene og brette over som lokk når blandingen er blitt kald.

Prøv du også da vel😚 

 

#husmannskost #jædersylte #svineknoke

10 kommentarer
      1. Det ble godt😊 Må prøve meg litt frem for å få den riktige konsistensen. Kan hende hopper jeg helt over aspiken neste gang for å få den litt “løsere” 😊. Eller bruker bare 1 ss i steden for 2.

    1. Tusen takk for tipps og oppskrift,Fort gjort.Ble kjempegodt,Faktisk bedre enn den kjøpte.Så nå slutt på ferdikjøpt, 🙂

    2. Jeg prøvde denne med ca. 1,5 kg ribbekjøtt isteden, å den ble god!
      Brukte ca. 1ts malt nellik, 1ts malt pepper, 1 stor ss salt og 2 ss aspik gelepulver.
      Kutter opp og blander kjøttet med krydder, gelepulver og litt kraft i en kjele for så å varme det opp igjen. Dette for at gelen skal jevne seg. Så moser jeg det i en kjøkkenmaskin med kniver og sper på med varm kraft. Kjører bare halve porsjon først, for her blir det mye pålegg.
      Smaker som Jædersylte, bare bedre.
      Tusen takk for oppskriften din Mona Iren!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg