HAR FÅTT SOPP PÅ HJERNEN

Ja, som noen skrev til meg her ble jeg bitt av basillen etter at jeg tilfeldigvis fant en neve kantareller her en kveld . Den som så mange andre før meg er blitt bitt av. Nemlig sopp!! Det er jo skikkelig spennende😁 Vi gikk en sein kveldstur på søndag.  Det begynte nesten å mørkne før vi kom oss ut. Tenkte at Dino fortjente en tur, og jeg fortjente å se litt på sopp 😃

Jeg tok med meg 2 poser. En til kantarell og en til å legge tilfeldig sopp jeg kom over i. Har jo null peiling jeg, så disse 3 ble med hjem. 

Så la jeg ut bilde i ei Facebook-gruppe for å se om noen viste hva det var. 2 av de er spiselige. Den til høyre var bare å kaste. Jeg skal være helt sikker før jeg tør å spise dem.

Den her tok jeg bare bilde av.

Heldigvis.. det er rød fluesopp!!! Syns nok den så skummel ut der den sto🤤. Etter turen ble soppene lagt til tørk, og jeg ble løpene resten av kvelden ut og inn på kjøkkenet for å sammenligne bilder jeg fant på nettet med soppene. Ingen særlig kontakt å få med meg resten av kvelden. Så fort jeg slo opp gluggene i går fortsatte jeg i samne duren. Mannen mente jeg var litt vel opphengt i dette nå og prøvde å få meg inn på andre spor. Noe som tydeligvis ikke var så lett i følge han. Til slutt fikk jeg satt meg og gjort ferdig strikkelua da vi fikk besøk.

Utpå ettermiddagen i går var den klar og jeg kunne reise avgårde for å sende den til mottager. Men der var det en bokhandler vet dere…hehe. Og der fant jeg denne boka som ble med hjem.

Da er det vel ikke så vanskelig å gjette seg til hva som ble lesestoff på sengekanten i natt😁 Halve boka er nå nøye lest, helt fra 1.side. Masse fine forklaringer og bilder. Og i andre halvdel står det godt forklart hva jeg jeg kan gjøre med soppen og noen oppskrifter.

Forresten kom jeg på en ny strikke-idé.  Pannebånd og lue med soppmotiv😁 Det må jeg ha! 

Ønsker alle en fin dag der ute. Jeg venter besøk av yngste sønnen og kjæresten hvert øyeblikk, så det er på tide å hoppe i klærne😁

 

#sopptur #soppbok #fluesopp #strikkelue

 

4 kommentarer
    1. en kjempefin hue ,når det gjelder sopp skjønner jeg deg,er en soppfrelst så er en det :=) jeg er enige i att dei 2 første er kremler og gode matsopper,den til høgre er jeg usikker på,men tror ikke det er matsopp,en må liksom se under hatten også om det er skivesopper eller rørsopper,den likner på en sopp som heter gallerørsopp,når den blir eldre blir rørene litt gammelrosa,den er ikke direkte giftige ,men så besk og vonde att hele måltidet blir ødelagt om en tuller den soppen ned i gryten,så ja bare kast den :=)ellers nermer vi oss september og da bruker det å være soppkontroll rundt om i landet,finn ut når dere har kontroll så lærer du masse og kan være trygg :=)

    2. Moro med sopp da, men må være 110 % sikker. Dette kan gå veldig galt. Det er også viktig å dokumentere hvor soppen er plukket. Hvor den gror. For også å luke ut farlig sopp. Enig med Connie her. Er du i tvil – lurt å oppsøke soppkontrollen.
      Lua er Vedlig fin, Spennede med sopplue.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg