GÅRSDAGEN

Jeg måtte tidlig opp i går.  Jeg skulle bli med min mor til Drammen på kontroll etter en grå stær operasjon.

Jeg hadde litt jeg skulle rekke før jeg kunne dra. Jeg hadde lovet yngstemann å legge opp ei bukse han hadde klippet av til shorts. Jeg måtte rekke en dusj, og jeg måtte blande en deig til surdeigsbrød. Jeg kunne ikke la surdeigstarteren stå på benken lenger. Jeg rakk utrolig nok alt! Jeg kom til Hokksund på minuttet da jeg hadde tenkt. Godt timet og tilrettelagt må jeg si. Og sønnen ble glad for at shortsen var klar i varmen.

Vi ble sittende på terrassen en liten stund før vi reiste nedover til Drammen.  Vi parkerte rett ved Aass bryggeri og steg ut i sydenvarmen. Tenk om vi kunne hentet iskald drikke derfra. Vi skulle jo inn på et varmt venteværelse.

Aass bryggeri ble etablert i Drammen i 1834 og er landets eldste eksisterende bryggeri. Du ser der her , bak det gamle bygget i forgrunnen.

 

Vi må visst ned til enda en kontroll. Det opererte øyet var litt hovent inni enda. Så da ble det å fortsette med øyedråper 1 mnd til.

Så skulle vi videre og handle flere blomster til de 100- og noen pottene og karene hun har. Får jo aldri fylt opp alle de, og ikke er det plass til å ha frem alt på en gang heller. ( der stammer all “kjekt å ha” manien min fra). 

Vi endte opp med å stoppe og spise en baguett hver på Ligo-stua, før vi kjørte til et lite gartneri som hun har hatt lyst til å handle i ei god stund. Tror aldri jeg har vært på det gartneriet før jeg.

Her er Ligo- stua. Det er en kafé som også begynner å dra på årene, men den er ikke helt fra 1800-tallet da..haha.

Den ligger på Åssiden i Drammen. Faktisk Drammens nest største bydel. For oss mer lokale heter det “Åssia”.

Vi fikk oss en baguett hver, men roastbeefen var det tomt for, så det ble ost og skinke. De eneste 2 som lå igjen enda det var 4 timer til stengetid.  Hørtes ikke ut som de kunne lage med roasbeef til oss, og det ble vi litt skuffet over. Men, men….det kan jo hende de ikke hadde mer råvarer for øyeblikket. 

Godt med mat, og vann med isbiter var det i allefall.

 

Og da ble vi klare til å dra på gartneriet. Jeg var i hvertfall klar. For min mor var det egentlig for varmt. Hun måtte sette seg etterhvert mens jeg fikk rasket med det siste jeg viste hun skulle ha før vi rett og slett måtte gi oss i  varmen. 

Vi fikk da med oss noe denne gangen også. Plantet det fikk jeg også gjort. Noe før.. og noe etter at yngstemann jeg var avgårde og tok et “fotbad” i elva.( Se forrige innlegg.) På turen med fotbadet reiste vi også bortom og fikk plantet om på grava til min far, og sønnens moffa. Det var godt å få hjelp til det. Nå ble det fint der igjen. Vi prøver Flittig Lise ei stund nå, så får vi se hvordan den tåler vær og vind.

 

 

Ha en fin sommerkveld da😚

Nå tror jeg endelig det kommer litt eller mye torden og regn her…. Det er forferdelig varmt i dag også.

 

 

 

#aassbryggeri #drammen #sommerblomster #ligostua #sommervarme #gråstæroperasjon #familie

2 kommentarer
    1. Mye forskjellig her ja…Baguett bør de bare kjøre på og smøre når folk ønsker altså…Så litt dårlig service.
      Men er man sulten så er man glad man finner noe å spise…Litt av en dag og du7dere fikk ordnet mye..

      1. Ja jeg syns det var dårlig at de ikke kunne lage et par med roastbeef når det var det vi ønsket. Tar ikke lange tida det da.
        Vi fikk da i oss mat og fikk ordnet det vi skulle i hvertfall😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg